Adjust text size:

Uutiset

22.3.2019 10.22

The Naantali Music Festival celebrates its 40th anniversary in 2019. This jointly arranged concert is filled with the joy of music-making! Brahms’s wonderful Double Concerto is performed by Arto Noras, artistic director of the Naantali Music Festival, and internationally prominent Finnish violinist Elina Vähälä. The Double Concerto is the composer’s tribute to friendship besides being a virtuoso orchestral work. Beethoven´s fourth symphony is sunny and vivid. The conductor in this concert is the distinguished Okko Kamu. 

Naantali Music Festival 40 anniversary in Turku Concert Hall Thu and Fri 28.-29.3. at 7 pm. Okko Kamu, conductor, Elina Vähälä, violin, Arto Noras, cello, Turku Philharmonic Orchestra. Beethoven – Brahms. Tickets 25,50/20,50/9,50 €.

 

 

14.3.2019 14.32

Tämän vuoden pääsiäiskonsertissa kuullaan Joseph Haydnin oratorio Luominen. Lähes kaksituntinen suurtyö kuvaa luomiskertomuksen musiikin keinoin. Haydn vuodatti sävelmaalailevaan teokseensa kaiken osaamisensa, ja vaikuttava mestariteos nousi heti kantaesityksestään lähtien suureen suosioon.

Teoksen tulkitsee pitkäperjantaina 19.4. klo 18 Tuomiokirkossa vaikuttava joukko solisteja ja kaksi kuoroa. Filharmonista orkesteria johtaa viime vuoden pääsiäiskonsertin menestyksekkäästi johtanut Edward Ananian-Cooper.

Ananian-Cooper kertoo teoksesta:

”Oratorio Luominen syntyi aikana, jolloin raamatun luomiskertomus oli yleisesti hyväksytty teoria maailman synnystä. Haydn oli tuolloin uransa huipulla ja tunnetuin elävä säveltäjä Euroopassa – hän olisi siis pätevin tekemään librettoon sävellyksen. Haydn oli juuri palannut Lontoon-matkaltaan ja oli häikäistynyt englantilaisesta oratorioperinteestä, johon kuului suureelliset esityspuitteet, joskus yli 1000 esiintyjää ja yleisöä kaikista sosioekonomisista luokista. Haydn antoi itselleen tavoitteeksi säveltää teoksen, joka puhuttelisi kaikenlaisia ihmisiä, joka sisältäisi jokaiselle jotakin. Vaikka luonnontiede nykyään ei enää tue luomiskertomusta, on Haydn säveltänyt oratorionsa niin humaanilla tavalla, että nykyihmisenkin on helppo samaistua musiikkiin.

Tällaisen teoksen kanssa aloitan työskentelyn librettosta. Olen lukenut ensimmäisen Mooseksen kirjan ja Miltonin kadotetun paratiisin, jotka ovat englantilaisen libretton kaksi lähdeteosta. Olen myös kahlannut läpi saksankielisen version, jota Haydn käytti sävellykseensä, ja jonka myös tässä konsertissa kuulemme. Haydn väritti musiikkia elävimmin – hänen sävellyksensä ovat suoraan yhteydessä tekstiin. Jokainen sana on maalattu musiikkiin ja jokainen kuva sekä väri on herätetty henkiin nuottimerkinnöissä, jotka ovat täynnä Haydnin nokkeluutta ja huumoria.”

Solisteina konsertissa kuullaan sopraanoa Hanna-Leena Haapamäkeä, tenori Mika Pohjosta sekä basso Nicholas Söderlundia. Kuoroina kuullaan Chorus Cathedralis Aboensista sekä Turun konservatorion kamarikuoroa.

Hanna-Leena Haapamäki on vieraillut Suomen kansallisoopperassa vuodesta 2005 alkaen. Hän on tulkinnut muun muassa Andrew Lloyd Webberin Oopperan kummituksessa Carlotta Giudicellin roolin.

Entisen tangokuninkas Mika Pohjosen tämän hetkisiin rooleihin kuuluu muun muassa Jacques Offenbachin Hoffmannin kertomukset -oopperan nimirooli Suomen kansallisoopperassa.

Nicholas Söderlund on monipuolinen laulaja ja myös aktiivinen uuden suomalaisen musiikin esittäjä. Tällä hetkellä hänet voi nähdä muun muassa Jaakko Kuusiston oopperassa Jää Fredrik Bergin roolissa.

 

paasiaiskonsertin_solistit_2.jpg
 

Edward Ananian-Cooper, Hanna-Leena Haapamäki, Mika Pohjonen, Nicholas Söderlund.

 

7.3.2019 16.42

Julian Rachlin, conductor
Boris Brovtsyn, violin

Ludwig van Beethoven: Egmont Overture op. 84
Camille Saint-Saëns: Violin Concerto no. 3 in B minor op. 61
Johannes Brahms: Symphony no. 1 in C minor op. 68

Julian Rachlin’s second concert of the spring is all about Romantics. Beethoven’s Egmont Overture is an impressive opening, followed by Saint-Saëns’s third and final Violin Concerto, a compelling vehicle for a powerful soloist. The concerto is interpreted by Boris Brovtsyn, a violinist acclaimed around the world for his breadth of expression. Brahms’s first essay in the symphonic genre was long in the making: from first sketches to finished score took more than 20 years.

 

 

 

 

27.2.2019 11.06

Turku Philharmonic Orchestra´s own festival at the Ruissalo shipyard is published. The versatile program includes 12 concerts, some of which are free of charge.

14.2.2019 16.01

The Roozeman siblings, violinist Rebecca and cellist Jonathan, perform as soloists on Thu 28th of February. They perform  La muse et le poète by Saint-Saëns where the cello and violin engage in dialogue.

During the concert we will also hear Joseph Haydn´s symphonies "Morning" and "Evening" as well as Magnus Lindberg´s Arena 2. Taavi Oramo conducts.

Muse and Poet 28.2. at 7 pm in the Concert Hall.

Buy tickets
Turku Cultural Shop Ars Musica, Aninkaistenkatu 9. Open mon-fri from 1 to 5 pm.
Lippu.fi

1.2.2019 14.08

Fagotin äänenjohtaja Etienne Boudreault kertoo tunnelmistaan ja valmistautumisestaan tulevaa Fagotin viemää -konserttia varten.

 

Soitat Turun filharmonisen orkesterin solistina tulevassa Fagotin viemää -konsertissa 8. maaliskuuta. Tämä on ensimmäinen kertasi solistina TFO:n kanssa. Jännittääkö?

Odotan innolla tämän konsertin esittämistä TFO:n kanssa. Turun filharmoninen orkesteri on erityisen taitava solistin säestyksessä. Muusikot ovat konsertin aikana hyvin tarkkaavaisia ja kuuntelevat solistin jokaista musiikillista elettä, reagoiden siihen kauniisti ja energisesti. Tässä myös syy, miksi TFO on voinut soittaa solistin johdolla ilman kapellimestaria. On hyvin erityinen tunne, kun esiintyy ensimmäistä kertaa oman orkesterinsa edessä solistina. Minulla on myös suuri etu tuntea orkesteri etukäteen. TFO:n kaunis ja omaleimainen sointi on inspiroinut minua valmistautumisessa.

 

Miten olet valmistautunut konserttiin?

Otin hieman vapaata fagottien äänenjohtajan pestistä valmistautuakseni niin hyvin kuin mahdollista. Järjestin myös muutaman pienemmän esiintymisen itselleni ennen konserttia, jotta tuntisin oloni rentoutuneeksi esittäessäni teosta.

 

Mitä odotuksia sinulla on konsertin osalta?

Sooloesiintymisissäni pyrin saamaan yleisön kiinnostumaan enemmän tästä kauniista ja monipuolisesta soittimesta - fagotti on liian harvoin esillä tämän kaltaisessa roolissa. Olen aina pitänyt soittimen äänestä sekä musiikillisista tehokeinoista joihin se pystyy. Mielestäni Weberin konsertto esittelee instrumentin erittäin hyvin tässä mielessä.

 

Mistä idea ohjelmistoon tuli? Onko von Weberin fagottikonsertto sinulle tärkeä?

Weberin fagottikonsertto on ollut minulle aina hyvin läheinen. Se oli ensimmäinen konsertto, jonka parissa työskentelin hyvin vakavasti ja jota esittäessä voitin useita kilpailuja. Pidän sen varhaisromanttisesta tunnelmasta ja oopperallisuudesta – fagotti toimii konsertossa kuin mahtava tenori oopperassa. Teos on myös Weberin kauniiden klarinettikonserttojen aikalainen, joskin se mielestäni muistuttaa enemmän oopperoita joita hän siihen aikaan kirjoitti.

Schönbergin kamarisinfonia on yksi henkilökohtaisia suosikkejani. Sen musikaalinen syvyys, monimutkaiset harmoniat ja upea virtuoosisuus ovat tehneet minuun valtavan vaikutuksen. Tämä kamarisinfonia tarjoaa myös kiinnostavan roolin puhaltimille, ja koska ohjelmassa on fagottisolisti, oli tässä myös mielestäni mainio tilaisuus esitellä TFO:n erinomaisen taitavia puhaltajia.

 

Odotatko esiintymistä kapellimestari Alexander Blochin kanssa? Oletko esiintynyt hänen johdettavanaan ennen?

Tämä on ensimmäinen kerta. Alexander Bloch johtaa erästä Ranskan arvostetuimmista orkestereista, l'Orchestre national de Lilleä. En malta odottaa, että pääsen kuulemaan hänen näkemyksensä konsertissa kuultavista teoksista. Meillä ei ole hetkeen ollut ranskalaisia kapellimestareita ja uskonkin, että tämä tulee olemaan rikastuttuva kokemus.

 

Olet kotoisin Kanadasta ja opiskelit myös Yhdysvalloissa ja Sveitsissä. Kuinka pitkään olet asunut Suomessa? Miltä Turku tuntuu musiikkikaupunkina verrattuna muihin kaupunkeihin joissa olet asunut?

Olen asunut Suomessa nyt kaksi ja puoli vuotta. Vaimoni on turkulaista musiikkisukua ja tunsin täällä heti yhteenkuuluvuutta ihmisten kanssa. Ehkä maidemme pohjoinen ilmasto ja luonto näyttelevät suurta roolia siinä miten ajatusmaailmamme ovat muovaantuneet. Tunnen siis oloni hyvin kotoisaksi tässä ympäristössä ja ihmiset ovat olleet erittäin vastaanottavaisia. Mitä musiikkiin tulee, niin jokainen maa on hieman erilainen, ja se on vahvuus. Suomessa olen aina vaikuttunut muusikoiden omistautumisesta ja itsekurista - erittäin tärkeitä ominaisuuksia hyvän musiikin tekemiseen. Turulla on vielä yksi suuri vahvuus: ylpeys ja huolenpito omasta vanhasta orkesteristaan, jolla on pitkä historia. Pidän erityisesti esiintymisistämme – niinä hetkinä tunnen suurta yhteyttä orkesterin soittajien kesken. Muusikot todella antavat parhaansa.

Fagotin viemää
perjantaina 8.3. | 19.00 | Konserttitalo
Liput: lippu.fi verkkokaupasta tai Konserttitalon Ars Musicasta, Aninkaistenkatu 9, arkisin klo 12-17.

28.1.2019 10.18

Tuo ystävä konserttiin!

Ystävänpäivänä filharmonikoiden solistina loistaa Georgy Tchaidze, jonka "hienostuneen herkkää ja huippuunsa hiottua tekniikkaa" brittilehti The Telegraph on ylistänyt . Konsertissa kuullaan maailman ehkä vaativin -  tai ainakin yksi vaativimmista - pianokonsertoista, Rahmaninovin kolmas. Virtuoottisen, järkälemäisen ja monipuolisen konserton kehyksinä kuullaan Adèsin ja Nielsenin teokset. Jos ystävänpäiväsuunnitelmat on jo lyöty lukkoon, voi konserttia tulla kuuntelemaan myös viikonlopun alun kunniaksi perjantaina - alennettuun hintaan kaksi yhden hinnalla.

Temperamenttia!

To ja pe 14.-15.2. klo 19 Konserttitalo
Christian Kluxen, kapellimestari
Georgy Tchaidze, piano
Thomas Adès: Tanssisarja kamarioopperasta Powder Her Face
Sergei Rahmaninov: Pianokonsertto nro 3 d-molli op. 30
Carl Nielsen: Sinfonia nro 2 op. 16 ”Neljä temperamenttia”

Kaksi yhden hinnalla

Liput pe 15.2. konserttiin kaksi yhden hinnalla (23€) Turun kulttuurikauppa Ars Musicasta, Aninkaistenkatu 9. Avoinna arkisin klo 12-17.
Tarjous ostettavissa myös verkosta: Lippu.fi (Lippu:fin kautta ostettuihin lippuihin lisätään palvelumaksut).
To 14.2. konsertissa normaalihinnat.

Konserttitalo Catering on loihtinut ystävyyden kunniaksi sydänleivoksen - tilaa väliajalle verkkokaupasta tai osta paikan päältä hintaan 7€.

 

 

 

24.1.2019 14.27

58 000 concert guests visited Turku Philharmonic Orchestra´s concerts during the year 2018. That is a record in the 21st century, and almost 5000 concert guests more than in year 2017. All together almost 70 000 visitors visited the orchestra´s events duyring the year 2018.

17.1.2019 12.45

Turku Philharmonic Orchestra has won International Classical Music Awards –award with recording of Jean Sibelius´ Incidental Music. The ”Sibelius: Incidental Music” collection of six CD:s recorded under the baton of Chief Conductor Leif Segerstam won the price for Best Collection. The recording was made during years 2014–2015 with record company Naxos. ICMA, International Classical Music Award, is an association of Europe´s important music magazines and radio stations. The association is the only independent instance to deliver annual prices for classical music recordings and other acknowledgments.

The CD-collection is described in ICMA:s website as follows: “The box of incidental music of Jean Sibelius reveals hidden treasures, full of theatrical atmosphere and emotions as well as interesting reminiscences of the composer’s more familiar masterworks. The Turku Philharmonic orchestra and Leif Segerstam dig deep into this rich theatrical sound world, captivating meaningful details and colourful sound.”

The prices were published on 17th of January 2019. More information: https://www.icma-info.com/

Jean Sibelius: Incidental Music
Turku Philharmonic Orchestra
Leif Segerstam
Naxos 8.506032

 

 

 

 

 

16.1.2019 10.27

Johanna Rusanen has become ill and has cancelled her performance in Turku Philharmonic Orchestra´s opening concerts on 17th and 18th of January. Helena Juntunen will replace Rusanen and perform Richard Strauss beautiful Vier letzte Lieder.

Helena Juntunen is one of Finland´s most dazzling sopranos to have established an international career.

She has performed Vier letzte Lieder with Turku Philharmonic Orchestra and Chief Conductor Leif Segerstam previously in autumn 2014.

Four last songs at Turku Concert Hall on Thu and Fri 17.–18.1.2019 at 7 pm. Head Start Thu and Fri 17.–18.1.2019 at 6 pm. Web concert Thu 17.1. at 7 pm. Leif Segerstam, conductor, Helena Juntunen, soprano, Turku Philharmonic Orchestra. Tickets 25,50/20,50/9,50 €.