Muuta tekstin kokoa:

Uutiset

19.9.2019 18.21

Elim Chan kertoo Lauralle konserttien musiikista, ja tämän viikon harjoituksista.

Mitä kuuluu ja miten kenraaliharjoitukset sujuivat?

Erittäin hyvää. Tämä on ensimmäinen kerta kun työskentelen Suomessa, ja olen kuullut, että suomalaiset muusikot ovat taitavia, täällä on vahva perinne ja koulutus. Joten olen odottanut tätä viikkoa. Orkesterin muusikot ovat avoimia ja ystävällisiä, mutta myöskin ottavat harjoitukset vakavasti jotta lopputuloksesta tulee hyvä. On ollut todella mukavat muutamat päivät. Muusikot muistavat, mitä on harjoiteltu ja olen myös yllättynyt heidän musikaalisuudestaan. Totta kai harjoituksissa on jätetty jotain pois, koska haluan jättää energiaa konsertteihin.

Kertoisitko vähän tämän illan teoksista?

Rimski-Korsakovin avausnumero on todella taianomainen ja asettaa tunnelman illalle heti alusta alkaen. Teoksessa on villiä luontoa, lintuja taka-alalla sekä talvinen tunnelma ja sävyt.

Toinen teos, pianokonsertto, on yksi kauneimmista konsertoista. Etenkin toinen osa.

äliajan jälkeen kuullaan Tšaikovskin 2. sinfonia. Se on kiinnostava, koska yleensä kun orkesteri pyytää Tšaikovskin sinfoniaa, on kyseessä yleensä nro 4 tai 5 – joskus nro 6. Tšaikovskin varhaisempia sinfonioita ei niin usein soiteta; olen iloinen, että saamme nyt esittää numeron 2.  Tšaikovski sävelsi teoksen aikana, kun oli iloinen, ja se oli oikeastaan aika harvinaista. Iloisuus kuultaa sinfoniasta, se on hyvin kevyt, hurmaava ja siinä on joitain kansanmusiikkielementtejä. Joten, eräällä tapaa, se on aurinkoinen, positiivinen ja aika rakastettava teos. Tietysti siinä kuullaan myös tummempia sävyjä, mutta se on kaikki hallittua.

Teokset ovat Itä-Euroopasta: onko teoksilla yhteistä pohjaa?

Toki. Teokset ikään kuin keskustelevat keskenään, ne ovat osa samaa universumia. En sanoisi että ne ovat samalta planeetalta, mutta kansanmusiikkielementistä ja teosten sävellystyylistä on havaittavissa, että niillä on sama tausta.

Tällä viikolla oli solistimuutos: miten se vaikutti?

Tietysti moni – minä mukaan lukien – on surullinen, että Yulianna sairastui. Kuitenkin uskon, että saimme hyvän korvaajan Lukášista. Me olemme työskennelleet muutamia kertoja yhdessä ja se on hyvä. Kun olimme stressaantuneita siitä, kuka on solisti, ajattelin että ”hyvä, joku jonka tunnen”. Emme ole tehneet Chopinin pianokonserttoa ennen, joten on erittäin mukavaa tulkita intiimi ja sensitiivinen teos. Ja Lukášilla on hyvä näkemys teoksesta. Joten, yleisöllä on edessään elämys, kun he saavat tutustua Lukášiin ja siihen, mitä hänellä on tarjottavanaan.

Elim, kiitos vastauksista ja nautinnollista konserttia!

Sarjan muut haastattelut kv-harjoittelijamme Lauran kanssa:
Christian Vásquez
Darren Acosta

17.9.2019 13.33

Pianisti Yulianna Avdeeva on sairastunut ja joutunut peruuttamaan esiintymisensä Turun filharmonisen orkesterin konserteissa 19.–20.9.2019. Avdeevan tilalla nähdään kansainvälisen Queen Elizabeth -pianokilpailun vuonna 2016 voittanut tšekkiläispianisti Lukáš Vondráček. Ohjelmistoon ei tule muutoksia: Vondráček tulkitsee konserteissa Frédéric Chopinin toisen pianokonserton. Konserttien kapellimestari Elim Chan ja Lukáš Vondráček ovat työskennelleet aiemminkin yhdessä.

Lukáš Vondráček on voittanut useita kansainvälisiä pianokilpailuja. Queen Elizabeth –pianokilpailun lisäksi hän on tullut ensimmäiselle sijalle Hilton Headin ja San Marinon kansainvälisissä pianokilpailuissa sekä Unisan kansainvälisessä pianokilpailussa Etelä-Afrikan Pretoriassa. Lisäksi hän on saanut Raymond E. Buck Jury Discretionary Awardin vuoden 2009 kansainvälisessä Val Cliburn pianokilpailussa. Hänen uransa viimeaikaisiin kohokohtiin kuuluvat muun muassa konsertit Tokion Metropolitanin sinfoniaorkesterin kanssa Tokion Suntory Hallissa ja Alankomaiden filharmonisen orkesterin kanssa Amsterdamin Concertgebouwssa. Suomessa hän on esiintynyt kansainvälisellä PianoEspoo-festivaalilla.

Slaavilaisia satuja
Turun konserttitalossa to ja pe 19.–20.9.2019 klo 19.
Elim Chan, kapellimestari
, Lukáš Vondráček, piano, Turun filharmoninen orkesteri.
Rimski-Korsakov – Chopin – Tšaikovski.
Liput Konserttitalon Ars Musicasta tai Lippupisteen toimipisteistä ja verkkokaupasta.

16.9.2019 14.31

Open Orchestra koetaan ensimmäistä kertaa Suomessa. Turun filharmonisen orkesterin syyskauden suurtuotannossa yleisö pääsee uudella tavalla tutustumaan sinfoniakoneistoon ja seuraamaan muusikon työskentelyä lähietäisyydeltä. Tuottaja Heidi Pulkkisen mukaan tulossa on mielenkiintoinen elämys: ”Konsertissa rikotaan perinteisen konserttikokemuksen raja-aidat, kun kuulijat saavat mahdollisuuden liikkua soittajien keskuudessa konsertin aikana. Orkesteri on hajautettu soitinryhmittäin konserttitalon lavalle ja alapermannolle kuin musiikilliseksi labyrintiksi. Sen läpi kulkiessaan voi kokea monia tarinoita ja orkesterimusiikin kohokohtia.”

Kapellimestari Jukka Untamala on niin ikään innoissaan tulevasta projektista: ”Koska kyseessä on täysin uusi konserttitilanne, odotan sitä suurella mielenkiinnolla. Asetelma luo haasteita myös meille esittäjille, mutta otamme ne innolla vastaan. Yleensä sinfoniaorkesteria ei päästä näkemään soittotilanteessa näin läheltä, joten kontakti orkesterin ja yleisön välillä tulee olemaan jotain aivan uutta. Se on varmasti elämys niin soittajistolle kuin yleisöllekin.”

Vaikutu ja tunne orkesterin voima

Open Orchestran alkuperäisidea on lähtöisin Kööpenhaminan filharmonikoilta. Konsertissa kuulijoilla on mahdollisuus havainnoida, millaiselta soitto kuulostaa eri sektioiden läheisyydessä. Untamalan mukaan musiikkiin pääsee uppoutumaan täysin poikkeavasta näkökulmasta: ”Odotan, että soinnin vahvuus ja yksityiskohtien aivan uusi kirjo tulee tekemään lähtemättömän vaikutuksen konserttiyleisöön. Kiinnostavaa on myös se vapaus, minkä tilanne luo yleisölle. Joku saattaakin kävellessään käyttää tilaisuuden hyväkseen ja etsiä itselleen kaikkein mieluisimman sointikohdan – oli se sitten pasuunarivistön edessä, harpun vierellä tai vaikkapa kapellimestarikorokkeen edessä!”

Untamala kehottaa nauttimaan uniikista tilanteesta ja tunnustelemaan, kuinka kuulokuva muuttuu paikasta toiseen: ”On kuin pääsisi valtavan miksauspöydän äärelle kokeilemaan eri balansseja ja painotuksia. Teosten ilmaisuvoima on erilainen ja tutuistakin teoksista paljastuu varmasti uusia piirteitä. Ohjelmisto on tunnelmiltaan ja karaktääreiltään rikas matka, minkä kokeminen hienon orkesterin syövereissä on varmasti mieliinpainuvaa!” Tuottaja Pulkkinen kannustaa kuulijoita ottamaan rohkean asenteen mukaan konserttiin: ”Suosittelen tulemaan konserttiin avoimin ja uteliain mielin sekä nauttimaan matkasta orkesterin sisässä!”

Open Orchestra

Turun konserttitalolla pe 8.11, to 14.11 ja pe 15.11 klo 19.
Liput Konserttitalon Ars Musicasta (arkisin klo 12-17) tai Lippu.fi myyntipisteistä ja verkkokaupasta.
Matka orkesterin ytimeen voi alkaa – tervetuloa sukeltamaan suoraan musiikin sisään!

13.9.2019 13.09

Maailmalla menestyneet kilpailuvoittajat, kapellimestari Elim Chan ja pianisti Yulianna Avdeeva (kuvassa), esiintyvät Turun filharmonisen orkesterin kanssa torstaina ja perjantaina 19.–20.9. klo 19 Konserttitalossa. Slaavilaisessa ohjelmassa kuullaan musiikkia säveltäjiltä Nikolai Rimski-Korsakov, Frédéric Chopin ja Pjotr Tšaikovski.

Elim Chan on yksi tämän hetken mielenkiintoisimmista kapellimestarilupauksista. Vuonna 2014 hän voitti ensimmäisenä naisena arvostetun Donatella Flick -kapellimestarikilpailun. Vuonna 1986 Hongkongissa syntynyt Chan toimii Skotlannin kuninkaallisen kansallisorkesterin päävierailijana ja Antwerpin sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina.

Yulianna Avdeeva keräsi kansainvälistä tunnustusta voittamalla ensimmäisen palkinnon Frédéric Chopin -pianokilpailussa vuonna 2010. Avdeeva on sen jälkeen astunut maailmanluokan uralle. Chopin-palkintonsa lisäksi hän on voittanut useita muita palkintoja kuten Bremenin pianokilpailun 2003, Concours de Genèven 2006 sekä Arthur Rubinstein -kilpailun Puolassa.

Konsertit alkavat Rimski-Korsakovin orkesterisarjalla oopperasta Lumityttö. Lumityttö on venäläisten kansansatujen hahmo. Avdeeva tulkitsee Chopinin toisen pianokonserton, joka edustaa säveltäjän varhaisempaa tuotantoa ja kuuluu romantiikan aikakauden briljeeraaviin ja tunnerikkaisiin pianoteoksiin. Väliajan jälkeen orkesteri esittää Tšaikovskin toisen sinfonian, joka on saanut lisänimen ”Vähävenäläinen”. Lisänimi viittaa kansansävelmiin, joita teoksessa esiintyy. Niin ikään romantiikan aikakauden sinfonia on nauttinut yleisön suosiosta ensiesityksestään lähtien.

Slaavilaisia satuja
Turun konserttitalossa to ja pe 19.–20.9. klo 19.
Elim Chan, kapellimestari, Yulianna Avdeeva, piano, Turun filharmoninen orkesteri.
Rimski-Korsakov – Chopin – Tšaikovski.
Liput Konserttitalon Ars Musicasta (arkisin avoinna klo 12-17) tai tästä.

11.9.2019 15.03

Kv-harjoittelijamme Laura tapasi Darren Acostan pasuunansa kanssa Konserttitalolla. He keskustelivat torstain 12.9. konsertin sooloteoksesta, joka on monella tapaa liikkeessä, ja siitä, miksi Acosta valitsi klassisen musiikin jazzin sijaan.

1. Miten harjoitukset menivät?

On suuri ilo ja etuoikeus soittaa tätä musiikkia ja minulla on todella hauskaa. Pasuunakonserton esittäminen on harvinaista, ja voi kuulua uran kohokohtiin. Mutta tässä on kyse upouudesta teoksesta, jonka on säveltänyt säveltäjänero Jukka Tiensuu. Teos antaa soittajalle mahdollisuuden suurempaan luovuuteen.

2. Kertoisitko lisää konsertin solistikappaleesta, Jukka Tiensuun “Suunasta“?

Teokset osat ovat ready, steady, go [paikoillenne, valmiit, nyt]. Ensin mennään paikoilleen, ja sen jälkeen virkailija sanoo “valmiit“, jonka jälkeen odotetaan “nyt“-sanaa eli lähtöä. Ja kun päästään lähtemään, se on menoa. Tämä on 25 minuutin mittainen konsertto – ja perinteisesti pitkät pasuunakonsertot eivät ole 15 minuuttia pidempiä – joten tämä antaa haastetta keston kanssa. Ja lisäksi kuulijalle, joka ei ole tottunut kuuntelemaan pasuunaa solistina eikä nykymusiikin harmonista kieltä.

3. Kuulimme, että kappaleeseen kuuluu myös koreografiaa. Voitko kertoa vähän tästä?

Maestro Tiensuu hyödyntää hyvin viehättäviä yksityiskohtia. Tässä teoksessa hän käyttää soittajan liikettä, kuin kulmikkaasti uudelleenohjaten. Se on mielenkiintoista visuaalisesti ja ikään kuin luo stereoefektiä. On myös toinen kohta, jossa oikeastaan puhun jotain orkesterille instrumentin läpi.

4. Tämä on oikeastaan klisee, mutta: synnyt New Orleansissa. Eli miksi valitsit klassisen musiikin jazzin sijaan?

Rakastan jazzia. Se kulkee suvussani, koska keskimmäinen veljeni on jazzkitaristi ja vanhin veljeni jazzrumpali. Ehkä siksi, että olen kolmesta veljeksestä nuorin, ajattelin: “haluan tehdä tätä“. Albumi nimeltä Hooked on Classics kuitenkin veti huomioni kun olin kymmenen vuotta. Kuuntelin sitä joka päivä ja sen jälkeen tiesin: “tämä on se, mitä minä haluan tehdä“.

Kiitos haastattelusta ja ajastasi, Darren. Kaikkea hyvää konserttiin!

10.9.2019 11.12

Radion sinfoniaorkesterin soolopasunisti Darren Acosta nähdään Turun filharmonisen orkesterin solistina torstaina 12.9.2019 klo 19 Konserttitalossa. Acosta esittää turkulaisyleisölle Jukka Tiensuun pasuunakonserton, jonka hän kantaesitti menestyksekkäästi RSO:n kanssa vuoden 2019 alussa. Konsertin johtaa Janne Nisonen.

Torstai-illan sinfoniakonsertin aloittaa romantiikan mestari Felix Mendelssohnin kepeän kaunis alkusoitto näytelmästä Kesäyön unelma. Lisänimen ”Suuna” saanut kolmiosainen pasuunakonsertto jatkaa iltaa. Jukka Tiensuu on yksi arvostetuimmista suomalaisista säveltäjistä. Skotlannin maisemista ja tunnelmasta inspiraationsa saanut niin ikään Mendelssohnin 3. sinfonia päättää illan.

Janne Nisonen on yksi Suomen monipuolisimmista muusikoista. Hänet voi nähdä lavalla niin kapellimestarina, konserttimestarina, liidaajana, viulusolistina kuin kamarimuusikkonakin. Janne Nisonen on johtanut muun muassa Radion Sinfoniaorkesteria, Helsingin Kaupunginorkesteria, Deutsche Kammerphilharmonieta, Avanti!:a ja Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteria. Syksyllä 2016 hänet nimitettiin Pori Sinfoniettan ylikapellimestariksi.

Darren Acosta muutti Suomeen vuonna 2009 voitettuaan Suomen Kansallisoopperan pasuunan varaäänenjohtajan koesoiton. Vuonna 2011 hän voitti Radion sinfoniaorkesterin soolopasuunan koesoiton, ja sitä tehtävää hän hoitaa nykyään Musiikkitalossa. Hän on esiintynyt solistina muun muassa Tapiola Sinfoniettan ja Radion sinfoniaorkesterin kanssa. Ennen muuttamistaan Suomeen Acosta soitti pasuunan äänejohtajana Rhode Island Philharmonicissa.

Pa-suuna
Konserttitalossa torstaina 12.9.2019 klo 19. Janne Nisonen, kapellimestari, Darren Acosta, pasuuna, Turun filharmoninen orkesteri. Mendelssohn – Tiensuu – Mendelssohn. Liput 26,50 | 21,50 | 9,50 €.

10.9.2019 10.59

Syksyn kamarimusiikkisarjassa on luvassa jälleen Turun filharmonisen orkesterin muusikoiden suunnittelemia, upeita ohjelmistoja.

Claran kunniaksi

Su 20.10. klo 15, Villa Marjaniemi
200-vuotisjuhlavuottaan viettävä Clara Schumann on yksi tunnetuimmista klassisen musiikin naissäveltäjistä ja pianisteista. Konsertissa kuullaan Schumannin g-molli-pianotrio sekä Zdeněk Fibichin lämminhenkinen D-duuri-kvintetto.
Osta liput

Aurajoelta Vltavalle

Su 17.11. klo 14, Sibeliusmuseo
Tšekkiläisen taidemusiikin kuuluisimmat nimet johdattelevat kuulijan slaavilaisen musiikin aalloille. Bedřich Smetanan jousikvartetto kuvaa säveltäjän suhdetta taiteeseen, rakkautta, ystävyyttä ja lopulta kuuroutumista. Antonin Dvořákin jousikvintetto tarjoaa värikkään ja energisen tuulahduksen suoraan Böömistä.
Osta liput

Kirkastettu yö

Su 1.12. klo 15, Turun linna
Konsertissa kuullaan 1800–1900-lukujen vaihteen musiikkia Albert Rousselilta, Arthur Honeggerilta ja Arnold Schönbergiltä. Konsertin kruunaa Schönbergin esitetyimpiin teoksiin kuuluva Verklärte Nacht, kirkastettu yö. Tunnelmallinen teos on saanut inspiraationsa Richard Dehmelin samannimisestä runosta, jossa yöllinen kävely muuttuu ihmissuhdedraamaksi.
Osta liput

5.9.2019 10.40

Kansainvälistä harjoittelujaksoa TFO:ssa tekevä saksalainen Laura tapasi Christian Vásquezin keskiviikon orkesteriharjoitusten jälkeen. Hän keskusteli avajaiskonsertin kapellimestarin kanssa siitä, millaisia pohjoismaalaiset ovat, millainen konsertti on tulossa sekä siitä hetkestä, kun Vásquezille oli selvää, että musiikki on iso osa hänen elämäänsä.

 

1.  Mitä kuuluu? Millainen päiväsi on ollut?

Olen hyvin iloinen siitä, että olen taas täällä melkein kahden vuoden tauon jälkeen. Orkesteri on minulle hyvin erityinen, sillä TFO oli ensimmäinen orkesteri Venezuelan ulkopuolella, joka kutsui minut johtamaan heitä. He ovat erityisiä, ei vain musiikillisten kykyjensä vaan myös lämminhenkisyytensä takia.

 

2. Nyt, kun suomalaisista on jo puhe: mitä mieltä olet pohjoisen väestä?

Suhteeni pohjoismaalaisiin on hyvin erityinen. Ihmiset ovat lämpimiä, ystävällisiä ja rauhallisia. Aluksi tämä ei tietenkään ole totta. Mutta kun tutustut heihin paremmin ja he tuntevat sinut paremmin, kaikki muuttuu, ja he ovat avoimempia.

 

Christian Vasquez harjoituksissa
 

Harjoitukset Konserttitalolla.

3. Siirrytään seuraavaksi tämän viikon konserttiin ja musiikkiin: voitko kertoa ohjelmasta?

Tämä on hyvin mieleenpainuva avajaiskonsertti. Me soitamme – omasta mielestäni – kuuluisimman sinfonian, eli Mahlerin viidennen. Varsinkin Adagietto, jonka Mahler kirjoitti vaimolleen Almalle, on hyvin tunnerikas. Kaikkiaan teos on vaativa, koska se on pitkä sinfonia eikä helpoimmasta päästä soittaa. Kaikkien täytyy olla hyvin valmistautuneita. Me olemme harjoitelleet ahkerasti viimeiset kolme päivää ja olen sataprosenttisen varma, että orkesteri soittaa todella hyvin.

Me soitamme lisäksi Tšaikovskin Rokokoo-muunnelmat solisti Andrei Ionițăn kanssa, ja hän on loistava. Teos ei ole helppo solistille, koska jokainen variaatio on edellistään vaativampi. Mutta hän soittaa todella hyvin.

Ja tietenkin, avaamme konsertin Mascagnin Intermezzolla oopperasta Cavalleria rusticana. Se on hyvin lyhyt, mutta koskettava teos. Ohjelma on todella kaunis kokonaisuus, yleisö voi olla innoissaan. Ehkä he itkevät iloista, katsotaan, miten käy.

 

4. Viimeiseksi henkilökohtaisempi kysymys: Milloin sinulle oli selvää, että musiikki on iso osa elämääsi? Liittyykö asiaan jotain tiettyä hetkeä tai ihmistä?

Luulen, että se hetki oli vuonna 1998, olin 13 tai 14 vuotta vanha, ja aloitin Venezuelan kansallisessa lasten sinfoniaorkesterissa. Orkesterin opettajat kävivät kaikissa Venezuelan kaupungeissa etsimässä taitavia nuoria. Kasvoin pienessä San Sebastián de los Reyesin kaupungissa ja siihen aikaan olin ainut lapsi – 200 muun nuoren muusikon joukossa – joka edusti kotikaupunkiani orkesterissa. Silloin tapasin kapellimestariopintojeni opettajan José Antonio Abreun. Näin harjoitukset hänen kanssaan, ja silloin sanoin itselleni, että haluan muusikoksi, tätä haluan elämältäni.

 

Kiitos Christian Vásquez ajastasi ja vastauksistasi. Toivotamme upeaa konserttia ja mukavaa aikaa Turun filharmonisen orkesterin kanssa.

2.9.2019 09.22

Pjotr Tšaikovskin Rokokoo-muunnelmat, Gustav Mahlerin 5. sinfonia ja Pietro Mascagnin Intermezzo ooopperasta Cavalleria rusticana kuullaan Turun filharmonisen orkesterin syyskauden avajaiskonserteissa torstaina ja perjantaina 5.–6.9.2019. Konsertit johtaa Turkuun odotetun paluun tekevä Christian Vasquez, jonka edellinen vierailu TFO:ssa oli keväällä 2017. Rokokoo-muunnelmat tulkitsee kansainvälisen Tšaikovski-kilpailun vuonna 2015 voittanut nuori sellistikomeetta Andrei Ioniță.

Perjantain konsertti lähetetään suorana verkossa osoitteessa tfo.fi/live. Molempia konsertteja edeltää Varaslähtö Konserttitalon kahviossa klo 18 alkaen. Varaslähdössä esitellään illan ohjelma taiteilijoiden kanssa ja tapahtuma on konserttivieraille maksuton. Samalla avataan Vino-gallerian syksyn taideteos, joka on tällä kertaa irrelevant matters. Teos nostaa esille teemoja hyödyllisyydestä, nähdyksi tulemisesta ja keskeneräisyydestä ja sen ovat tehneet Taideakatemian opiskelijat Leppänen, Ojanperä ja Sillgren.

Mascagnin Intermezzon italialaisen oopperatunnelman jälkeen kuullaan rakastettu Rokokoo-muunnelmat. Tasapainoisesta teoksesta huokuu niin slaavilaista tunteikkuutta kuin hovimusiikin eleganssiakin. Väliajan jälkeen Mahlerin värikäs sinfoniaklassikko päättää konsertit. Viiteen osaan jakautuva yli tunnin mittainen teos kulkee eri tunnelmien kautta kohti valoisaa ja iloista päätöstä.

Andrei Ioniță valloittaa kovaa vauhtia Euroopan merkittävimpiä konserttilavoja. Hän on voittanut Tšaikovski-kilpailun lisäksi palkintoja ARD:ssä sekä Emmaniel Feuermann- ja Aram Hatšaturjan -kilpailuissa. Vuonna 2016 hänet nimettiin BBC:n New Generation Artistiksi vuosille 2016–2018. Ionițăn viimeaikaisiin kohokohtiin lukeutuvat debyyttiesiintymiset Tanskan radion sinfoniaorkesterin ja Venäjän kansallisorkesterin kanssa sekä Yhdysvaltojen kiertue Romanian Youth Orchestran kanssa Cristian Macelarun johdolla.

Venezuelassa syntynyt Christian Vasquez tunnetaan karismaattisesta lavapresenssistään, voimakkaista tulkinnoistaan ja mukaansatempaavasta musiikillisesta eheydestään. Hän jatkaa kansainvälisen huomion puoleensa vetämistä yhtenä nykypäivän uskomattomimmista venezuelalaisista kapellimestareista. Vasquezin viimeaikaisiin kohokohtiin lukeutuvat yhteistyöt Seoulin filharmonisen orkesterin, Castile and León Symphony Orchestran sekä Galician sinfoniaorkesterin kanssa.

Osta liput: Rakkaudesta musiikkiin
 

22.8.2019 11.15

Jatsikärpäsen purema on saanut joulumusiikin svengaamaan!

Hyvä joulumieli on taattu, kun Turun filharmoninen orkesteri tulkitsee kapellimestari Antti Rissasen huikeita sovituksia tunnetuista joululauluista torstaina 5.12. klo 19 Turun konserttitalossa. Konsertti on tuore lisäys orkesterin syyskauden ohjelmistoon.

Antti Rissanen tunnetaan taitavana musiikin moniottelijana. Rissanen on soittanut lukuisissa maamme eturivin jazzyhtyeissä sekä useiden tunnettujen artistien levyillä sekä johtanut lähes kaikkia Suomessa toimivia big bandeja sekä useita sinfoniaorkestereita. Rissasen sovituskatalogi kattaa noin 300 sovitusta mm. sinfoniaorkesterille, big bandille, jazzyhtyeille, puhallinorkesterille, kvinteteille, kvarteteille, trioille ja duoille.

Konsertissa kuulemme muun muassa Juki Välipakan tulkinnan Petteri Punakuonosta sinatramaiseen tyyliin. Välipakka hallitsee jazzlaulun monet osa-alueet suvereenisti. Häneltä irtoavat scatsoolot, vivahteikas tunnelmointi, falsettilaulu ja erilaiset ääni-improvisaatiot. TFO:n kanssa Välipakka on esiintynyt edellisen kerran vuonna 2017.

Marianna Jakobsson puolestaan tulkitsee pehmeästi jouluklassikoita, kuten White Christmas, Have yourself a Merry Little Christmas ja Rockin´ around the Christmas Tree. Jakobsson on monipuolinen ja tulkinnaltaan vahva laulaja. Hänellä on laajasti kokemusta erilaisista kokoonpanoista sekä solistina että taustalaulajana. Erityisesti jazz-musiikki vetää Jakobssonia puoleensa, ja viime vuosina rinnalle on noussut myös klassinen musiikkia. Marianna kokeekin olevansa ”crossover”-laulaja — rohkeat musiikilliset taideprojektit saavat laulajattaren ilmaisuvoiman lentoon. Tällaisista esimerkkeinä muun muassa Classical Trancelations -konsertit yhdessä HKO:n kanssa Musiikkitalolla (2016) ja Hartwall Arenalla (2018) sekä Prince Tribuutti -kiertue UMO Helsinki Jazz Orchestran kanssa (2019).

Svengaavaa joulua Turun konserttitalossa torstaina 5.12.2019 klo 19.00. Antti Rissanen, kapellimestari, Marianna Jakobsson, laulu, Juki Välipakka, laulu, Turun filharmoninen orkesteri.