MUUTA TEKSTIN KOKOA:

Mikko Heiniön 70-vuotisjuhlakonsertti päättää TFO:n kevätkauden

Turun filharmonisen orkesterin nimikkosäveltäjä Mikko Heiniön 70-vuotisjuhlakonsertti päättää TFO:n kevään sinfoniakonserttikauden säveltäjän syntymäpäivänä 18.5.2018 klo 19 Turun konserttitalossa. Konsertissa kantaesitetään Heiniön 3. sinfonia ja lisäksi kuullaan Heiniön Maestoso-teos sekä Maurice Ravelin pianokonsertto. Konsertin johtaa sukupolvensa menestyneimpiin saksalaiskapellimestareihin lukeutuva Anja Bihlmaier ja solistina nähdään lupaava nuori taiteilija ja maailmanlaajuista ylistystä saanut pianisti Martina Filjak. Ennen konserttia järjestetään varaslähtö klo 18 alkaen. Konserttia voi seurata myös suorana verkossa osoitteessa tfo.fi/live.

Konsertin aloittavan Maestoson taustalla on Ruotsin kuningas Eerik XIV:n vankeudessa 1500-luvulla kirjoittama kahdensanääninen katkelma. Maestoso koostuu seitsemästä muunnelmasta ja codasta. Maurice Ravelin 1920–30-lukujen taitteessa säveltämässä energisessä ja monipuolisessa pianokonsertossa kuuluu vahvoja vaikutteita jazzista. Martina Filjak on esittänyt teosta ympäri maailmaa.

Väliajan jälkeen Turun filharmoninen orkesteri kantaesittää Heiniön 3. sinfonian, jonka alaotsikko on sinfonia concertante lyömäsoittimille ja orkesterille. Teos on TFO:n tilausteos ja teoksessa lyömäsoitinryhmä, piano, celesta ja harppu nousevat solistiseen rooliin. ”Olen suosinut näitä instrumentteja aiemmissakin orkesteriteoksissani, mutta nyt halusin antaa niille vielä suuremman roolin ja siten korostaa dynaamista rytmiikkaa ja kolorismia. Lyömäsoittimien solistisuus on suhteellisen uutta taidemusiikissa, ne alkoivat emansipoitua toden teolla vasta viitisenkymmentä vuotta sitten”, kertoo Heiniö sinfoniastaan.

Sinfoniassa on viisi osaa, mutta se hahmottuu kolmiosaiseksi. Heiniö kuvailee teosta: ” Ehkä ensimmäinen ja viides osa edustavat selvimmin totuttua tyyliäni. Niiden nimillä, "Züge" ja "Run", on monia nopeahkoa liikettä tarkoittavia merkityksiä — ja toki ne ovat saaneet virikkeitä myös juoksuharrastuksestani. Toinen osa, "Intermezzo", on hyvin erilainen, sillä se on pikemmin tila kuin prosessi, tila jossa ei kuulla juurikaan säveliä vaan pelkkiä hälyjä. Kolmas osa, "Rideau", nousee ja laskeutuu sointikenttänä kuin hidas esiriippu, jonka takaa paljastuu kamarimusiikillista elämää. Neljäs osa on lyhyt kadenssi lyömäsoittimille ja samalla johdanto viimeiseen osaan.”

Mikko Heiniö opiskeli sävellystä Sibelius-Akatemiassa Joonas Kokkosen (diplomitutkinto 1977) ja Berliinissä Witold Szalonekin johdolla sekä musiikkitiedettä Helsingin yliopistossa (fil. tohtori 1984). Hän on toiminut Turun yliopiston musiikkitieteen professorina 1985–2005, Suomen Säveltäjien puheenjohtajana 1992–2010 ja Teoston varapuheenjohtajana 1999–2014. Heiniön tuotantoon kuuluu muun muassa ooppera Eerik XIV, joka oli Turun kulttuuripääkaupunkivuoden 2011 päätapahtumia, kolme sinfoniaa ja 9 pianokonserttoa.

Kroatialaispianisti Martina Filjak on yksi viime vuosien lupaavimmista nuorista taiteilijoista, joka on saanut maailmanlaajuista ylistystä soittimensa teknisestä hallinnasta ja vetovoimaisista esiintymisistään. Valmistuttuaan Zagrebin musiikkiakatemiasta Filjak viimeisteli opintonsa Wienissä ja Hannoverissa. Filjak on esiintynyt arvostetuimmilla kansainvälisillä esiintymislavoilla, mm. Carnegie Hallissa New Yorkissa, Berliinin konserttitalossa, Wienin Musikvereinissa ja Amsterdamin Concertgebouwissa.

Saksalaiskapellimestari Anja Bihlmaier on johtanut TFO:ta menestyksekkäästi edellisen kerran helmikuussa 2017. Bihlmaier on noussut sukupolvensa kysytyimpien saksalaiskapellimestareiden joukkoon ja työskentelee sinfonioiden lisäksi paljon oopperoiden parissa. Hän on toiminut Kasselin kaupunginteatterin taiteellisena apulaisjohtajana vuodesta 2015 ja konsertoi laajasti ympäri Eurooppaa.  

Mikko Heiniö 70 Turun konserttitalossa pe 18.5. klo 19.00. Varaslähtö klo 18.00. Verkkokonsertti pe 18.5. klo 19.00. Anja Bihlmaier, kapellimestari, Martina Filjak, piano, Turun filharmoninen orkesteri. Heiniö – Ravel.