Adjust text size:

Uutiset

18.10.2019 14.16

Edvard Grieg: Vuorenkuninkaan luolassa
Wolfgang Amadeus Mozart: Sinfonia nro 40 g-molli, 1. osa
Sergei Prokofjev: Montaguet ja Capuletit orkesterisarjasta Romeo ja Julia
Sergei Prokofjev: Romeo Julian haudalla orkesterisarjasta Romeo ja Julia
Edward Elgar: Enigma-variaatiot, 9. osa Nimrod
Maurice Ravel: Bolero (siirtymä väliajalle)
Väliaika
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 7 A-duuri, 4. osa
Camille Saint- Saëns: Bacchanale oopperasta Simson ja Delila
Andrea Tarrodi: Camelopardalis
John Williams: Imperiumin marssi elokuvasta Tähtien sota
Faithless feat. Paleface: Insomnia

Open Orchestra

Turun konserttitalolla pe 8.11, to 14.11 ja pe 15.11 klo 19.
Liput Konserttitalon Ars Musicasta (arkisin klo 12-17) tai Lippu.fi myyntipisteistä ja verkkokaupasta: 26,50 | 21,50 | 9,50 €

14.10.2019 12.43

Clara Schumann oli aikansa merkittävimpiä pianisteja ja myös ansioitunut säveltäjä, joka uppotui musiikkiinsa perhe-elämän vastapainoksi. Kamarimusiikkikonsertissa sunnuntaina 20.10. klo 15 Villa Marjaniemessä kuullaan muun muassa säveltäjän pianotrio. Konsertin pianisti Anna Kulmala pohtii Clara Schumannin roolia säveltäjien kaanonissa.

Mikä on Clara Schumannin rooli muiden aikalaissäveltäjien joukossa?

Omana aikanaan Clara oli kylläkin pianistina supertähti, mutta säveltäjänä vähemmän tunnettu. Varmaankin ajalle tyypillisesti hän ei itsekään uskonut voivansa säveltää kovin kummoista musiikkia, koska oli "vain" nainen. Mutta esimerkiksi g-molli-pianotrio todistaa hänen olleen taidokas ja lahjakas säveltäjä. Claran sävellystyö jäi kuitenkin kokonaan pois jo hänen ollessaan 37-vuotias. Varsinkin pianoteoksia hän ehti säveltää paljon, mutta en itse muista kuulleeni niitä missään.

Pianistilta pianistille: näkyykö Claran perintö nykyään pianonsoiton opetuksessa ja tyylissä, miten instrumenttia käsitellään?

Koska Clara oli loistava pianisti ja opettikin parikymmentä vuotta, hän on vaikuttanut varmasti aikansa - ja jälkeensäkin tulevien - pianistien soittoon. Tänne Suomeen asti perintöä on hankala jäljittää muuten kuin hänen teoksiaan soittamalla. Itse huomaan tämän naissäveltäjän - jonka tekstuuri on ihanan pianistista - musiikkia soittaessani miettiväni tavallista enemmän sitä, miten Clara olisi tämän soittanut? Miten hän ratkaisisi tämän kuvion sormittamisen? Miten hän artikuloisi? 

Millainen teos pianotrio on?

Pianotrio on sävelletty Claran ollessa 27-vuotias. Se on laajahko neliosainen teos, romanttinen, tunteikas, ilmeikäs, vivahteikas... Omasta mielestäni ääriosat (1. osa Allegro moderato ja 4. osa Allegretto) soivat hyvin surullisina tuoden mieleen Claran mielestäni hyvin surullisenkin elämän; keskiosat taas tuovat mieleen Robert Schumannin ja Felix Mendelssohnin. R. Schumannin musiikkia tunteva voi bongata teoksesta jopa hänen teemojensa kanssa lähes identtisiä aiheita. Clara ja Robert käyttivätkin sävellyksissään toistensa teemoja. 

Miksi omasta mielestäsi juhlimme edelleen historian säveltäjiä ja esitämme heidän musiikkiaan?

Miksi emme juhlisi? Etenkin Claran kohdalla juhlavuosi tarjoaa mahtavan tilaisuuden tutustua hienoon taiteilijaan ja säveltäjään, joka on ajan saatossa jäänyt suurempien (miesten) varjoon. Saamme kurkistaa menneeseen aikaan ja samastua ihmisen muuttumattomiin tunteisiin... Ehkä myös tutustua uudelleen jo tuntemiemme säveltäjien tuntemattomampaan tuotantoon. 

10.10.2019 14.43

Yllätä ystävät, palkitse työkaverit tai vietä laatuaikaa perheen kesken!

Vuoden parhaat pikkujoulut vietetään muusikoiden ympäröimänä

Open Orchestra on elämys, jossa pääset kulkemaan soittajien keskuudessa konsertin aikana. Vasemmalta saattaa kuulua sellon stemma, oikealta huilun soolo ja patarumpujen kumina tuntua kehossa. Illan aikana kuulet mm. John Williamsin Imperiumin marssin elokuvasta Tähtien sota, Edward Griegin Vuorenkuninkaan luolassa ja Maurice Ravelin Boleron.

Konserttitalon permannon penkit on poistettu - ja musiikki ympäröi joka puolelta! Konsertissa on väliaika: toisen puolen konsertista voit kävellä vapaasti ympäri konserttisalia ja toisen istua konserttisalin parvella. Lipputyyppisi kertoo, istutko vai käveletkö ensin.

Koe Open Orchestra

Pe 8.11. klo 19
To 14.11. klo 19
Pe 15.11. klo 19

Herkuttele

Ennen konserttia herkutellaan lohipastrami-mallasleivällä (saatavilla myös kasvis-/vegaanivaihtoehto) kuohuviinin kera (saatavilla myös alkoholiton vaihtoehto).
Väliajalla nautitaan kahvi tai tee tyrnimoussekakun ja suklaan kera.

Osta

Pikkujoulupaketin hinta on 38€  ja se sisältää konserttilipun, narikan ja kahvilan herkut ennen ja jälkeen konsertin.
Varaa paketti soitamalla meille: (02) 262 0333 (ma–pe klo 9–15) tai lähettämällä sähköpostia kulttuuri.myynti@turku.fi.

8.10.2019 16.43

Just right before this week’s concert – which is also the opening concert of the Turku Guitar Festival – our intern Laura had a chat with guitarist Patrik Kleemola about what links Japanese and Mexican music and how the collaboration of the festival and orchestra is growing.

Are you excited about the concert?

Absolutely, yes! These two pieces – Ponce´s Guitar Concerto and Takemitsu´s Spectral Canticle – are not the pieces that you usually get to play with an orchestra as a guitarist. So, I am very happy to present these pieces. Takemitsu was a very important contemporary composer who wrote a lot of pieces for guitar and Ponce wrote this Concerto for Andrés Segovia, who was like the biggest guitarist in the last century.

And how do you get prepared for this different – Japanese and Mexican – music?

Well it´s a completely different world. They need different approaches and I would say that it´s a bit challenging, but of course it´s still really interesting.

So, what is the connection then? How do they fit together?

First of all, contrast is not bad. And the one thing that is a bit common is that Ponce was working in the early 20th century, so he was very much influenced by French impressionistic composers like Debussy. And the same was with Takemitsu. So, you can really hear the French influence in his music in the delicacy of the orchestration. That, I think, is the link.

This concert is also the opening concert of the Turku Guitar Festival. Can you tell us a little bit more about that?

The first festival took place in 2014 and we had a collaboration concert with the Turku Philharmonic chamber series and from there the collaboration has developed. And as an artistic director, I am more than happy that we can start the festival with a big bang here at the Concert Hall with the full orchestra.

Patrik, thank you very much for your time. We wish you a wonderful concert as well as a great festival!

Other interviews in the series with our intern Laura:
Christian Vásquez
Darren Acosta
Elim Chan
Christina Åstrand

1.10.2019 16.49

Once again, Laura was able to meet a special artist from the upcoming concert. This time she was talking to Danish violinist Christina Åstrand about the Scandinavian music pieces of the concert and about finding her own identity within the music.

Christina, how come you are performing these music pieces at the concert?

In Denmark, we have a period called the Golden Age and there were so many composers interacting with each other and they had such a musical and artistic life. This created so much fantastic art and music, which is now in the royal library collecting dust. There, I found all these wonderful pieces, which are not Concertos but still for violin and orchestra.

Why are you so fascinated by this kind of music?

Well, it´s part of my own history. I mean, we are so interested in middle European art or American art, because we always have a look on the outside. But for me, it´s important to understand where I come from. And it´s so interesting to put things in context: why did the artists and composers do what they did that time and what made them do this? In the Golden Age the artists tried to be absolutely free in spirit and painted and composed by impression, it was not that constructed. Or at least that´s how I feel the music in a way.

And did you find an answer to the question “why did the composers do what they did”?

I think it´s about the spirit of the time: a romantic spirit. It´s not a hysterical romance but it´s still very expressive. And the pieces of this concert are kind of the last drops of romantism before everything changes into modernism.

viulisti Christina Åstrand
 

Christina Åstrand at the Concert Hall.

Since you are performing four music pieces: how was it to get prepared?

They have a very good form, because it´s not like a big symphony or Concerto. In that sense it´s easier for the composer to make a fantastic piece, because you don´t have to drag everything out for many hours. You can have ideas, put them in and make them in a small form. In that case it´s easy for me to find the atmosphere.

So, the audience can be excited about the evening?

Of course! Well, I would say, a word that describes the music pieces the best is “pearls”. They are pearls that have a very special glow and each piece is unique. And thanks to the orchestra and the conductor Jukka Iisakkila, we can show these pearls.

Many thanks to Christina for this interview, her time and interesting answers. We wish you all the best!

Other interviews in the series with our intern Laura:
Christian Vásquez
Darren Acosta
Elim Chan

26.9.2019 15.21

Christina Åstrand from Denmark is one of the most prominent violinists in Scandinavia. In this programme of Norwegian and Danish music, she performs four works by composers from the turn of the 20th century: Malling, Svendsen, Gade and Lange-Müller. Romantic and energetic, they complement each other in a programme of northern charm. The concert opens with the Helios Overture, one of Nielsen’s best known minor orchestral works, and concludes with a taste of Russia in Stravinsky’s fantastic suite from the ballet Firebird. 

Scandinavian charm

Thu 3.10. at 7 pm in the Concert Hall
Jukka Iisakkila, conductor, Christina Åstrand, violin, Turku Philharmonic Orchestra.
Nielsen – Malling – Svendsen – Gade – Lange-Müller – Stravinsky.
Tickets from Concert Hall´s Ars Musica (Mon to Fri at 12-17) or Lippu.fi.

24.9.2019 18.28

Turun filharmoninen orkesteri esiintyy torstaina ja perjantaina 26.–27.9. klo 19 Konserttitalossa beatbox-sensaatio Felix Zengerin ja suositun basisti-säveltäjä Lauri Porran kanssa. Orkesteria johtaa Taavi Oramo. Torstain konsertti lähetetään suorana verkossa osoitteessa tfo.fi. Konsertissa kuullaan Sebastian Fagerlundin teos Stonework, Felix Zengerin Flare – Music for beatbox and orchestra sekä kantaesitys Lauri Porran teoksesta Flyover Symphony.

Beatboxaaja Felix Zengerin ensimmäinen konsertto "Flare – Music for Beatbox and Orchestra" on beatboxaajalle ja orkesterille sävelletty teos. ”Minua on aina kiehtonut uudenlaiset soitinyhdistelmät ja yksi pitkäaikaisista haaveistani oli ollut säveltää beatboxaajalle ja orkesterille kappale, joka sisältäisi elektroniselle ja urbaanille rytmimusiikille tunnusomaisia piirteitä, mutta olisi kuitenkin täysin oikeilla soittimilla soitettu”, Felix Zenger kertoo teoksesta.

Lauri Porran kantaesitettävä teos ”Flyover Symphony” syntyi ajatuksesta soveltaa bändityyppistä elastista konserttirakennetta sinfoniaorkesterikonserttiin. ”Flyover Symphony on modulaarinen, yhtenäinen teoskokonaisuus. Jos joskus tuntuu siltä, voi sen esittää samassa muodossa kuin nyt kuulemme Turussakin, mutta mielelläni näkisin sen alati muuttuvana ohjelmana”, kertoo Porra.

Taavi Oramo on kapellimestari, laulaja, klarinetisti ja tietokonemuusikko. Oramo teki menestyksekkään kapellimestaridebyyttinsä Tapiola Sinfonietan kanssa vuonna 2017. Vuonna 2018 Oramo on esiintynyt mm. Lahti Sinfonian ja Radion Sinfoniaorkesterin kapellimestarina ja johtanut mm. Heinz-Juhani Hofmannin ja Lauri Kilpiön kamarioopperoiden kantaesitykset.

Felix Zenger on noussut kotimaisen musiikkimaailman huipulle vauhdilla. YouTuben katsotuin suomalainen laajensi ilmaisuaan kauas beatboxin konventioista debyyttilevyllään Won't Say a Thing ja on esiintynyt jopa kymmenientuhansien kuulijoiden yleisöille Pharrell Williamsin luotsaaman N*E*R*D:in kaltaisten maailmantähtien kanssa. Zengerin tie on kulkenut klassisen pianonsoiton kautta urbaanin rytmimusiikin ja beatboxin pariin. Teknisesti huimaavana rytmitaituruus kääntyy Zengerin suussa monipuoliseksi instrumentiksi, jonka tarkoitus on palvella musiikillista päämäärää, ei ainoastaan hämmästyttää.

Säveltäjä-muusikko Lauri Porra tulee ammattimuusikoiden suvusta, joka ulottuu neljän sukupolven taakse. Tunnetuin suvusta on ikoninen säveltäjä Jean Sibelius. Lauri Porran musiikkia ovat esittäneet muun muassa Radion sinfoniaorkesteri, Trondheimin sinfoniaorkesteri, Sinfonia Lahti ja New Bedfordin sinfoniaorkesteri. Palkittuna taiteilijana Porralla on huomattavaa kokemusta erilaisten nyky-, populaari- ja etnisten musiikkityylien soittamisesta sekä pitkä ja menestynyt lista kansainvälisiä yhteistöitä. Hän on julkaissut neljä kriitikoiden ylistämää instrumentaalisooloalbumia. Sävellystyönsä lisäksi Porra on suomalaisen power metal -yhtye Stratovariuksen basisti.

Flyover beatbox! To ja pe 26.–27.9. klo 19 Konserttitalossa. Taavi Oramo, kapellimestari, Felix Zenger, beatbox, Lauri Porra, sähköbasso, Aki Rissanen, piano, Timo Kämäräinen, kitara, Olavi Louhivuori, rummut, Turun filharmoninen orkesteri. Fagerlund – Zenger – Porra. Liput 26,50 | 21,50 | 9,50 €.

19.9.2019 18.25

Elim Chan talks with Laura about the concerts´music and this week´s rehearsals.

How are you and how was the last rehearsal before the concert today?

Very good. It´s my first time to work in Finland and I’ve always heard that Finnish musicians are good, they have a good tradition and education. So, I’ve been looking forward to experience this by myself. The orchestra is so open and kind, also very serious to really make it good. It´s been very good few days. They remember what we worked on and sometimes I am also like surprised by their own musicality. Of course, I also leave certain things, because I also have to safe some energy and surprises for tonight

Could you tell a bit about the music pieces of this evening?

The opening piece by Rimski-Korsakov is just so magical and sets the atmosphere right from the beginning. You have this wild nature with the birds in the background and with the wintry feeling and the colors

The second piece, the concerto, is one of the most beautiful concertos. Especially the second movement.

And after the break is the Tchaikovsky 2nd symphony. Which is also interesting, because when an orchestra asks for a symphony by Tchaikovsky, you always go from no. 4 or no. 5 – sometimes no. 6. You never really do the early symphonies of Tchaikovsky; I am so glad we can do the no. 2. Tchaikovsky wrote it when he actually was happy, and this was quite rare. We can feel it in this symphony, it´s very lighthearted, very charming, some folk elements in the piece. So, in some ways it´s a sunny, positive and quite loving piece. Of course, we hear some darkness in it, but it´s all controlled.

Since the composers are all from the eastern countries of Europe: Is there like an “eastern identity” within the pieces?

Sure. They´re sort of talking to each other, they´re sort of the same universe. I wouldn`t say they are from the same planet, but you can definitely tell from the elements of the folk and the way it´s written, that they have the same background.

So, there was a soloist change this week: How was that for you?

Of course, many people are sad – I am also sad – that we have to miss Yulianna, who is unfortunately sick. However, I still think that we have a nice replacement with Lukáš. We worked together a couple times and it´s good, because when we were stressed out like “who is the soloist now?” – I was like “okay good, I have someone that I know”. We have never done the Chopin before, so it´s very nice to do something very intimate and sensitive. And he also has a very beautiful vision of the piece. So, I think people tonight are in for a treat to get to know Lukáš and he has a lot to offer.

Elim, thank you very much for your time and answers. Enjoy the concert!

Other interviews in the series with our intern Laura:
Christian Vásquez
Darren Acosta

17.9.2019 13.33

Pianisti Yulianna Avdeeva on sairastunut ja joutunut peruuttamaan esiintymisensä Turun filharmonisen orkesterin konserteissa 19.–20.9.2019. Avdeevan tilalla nähdään kansainvälisen Queen Elizabeth -pianokilpailun vuonna 2016 voittanut tšekkiläispianisti Lukáš Vondráček. Ohjelmistoon ei tule muutoksia: Vondráček tulkitsee konserteissa Frédéric Chopinin toisen pianokonserton. Konserttien kapellimestari Elim Chan ja Lukáš Vondráček ovat työskennelleet aiemminkin yhdessä.

Lukáš Vondráček on voittanut useita kansainvälisiä pianokilpailuja. Queen Elizabeth –pianokilpailun lisäksi hän on tullut ensimmäiselle sijalle Hilton Headin ja San Marinon kansainvälisissä pianokilpailuissa sekä Unisan kansainvälisessä pianokilpailussa Etelä-Afrikan Pretoriassa. Lisäksi hän on saanut Raymond E. Buck Jury Discretionary Awardin vuoden 2009 kansainvälisessä Val Cliburn pianokilpailussa. Hänen uransa viimeaikaisiin kohokohtiin kuuluvat muun muassa konsertit Tokion Metropolitanin sinfoniaorkesterin kanssa Tokion Suntory Hallissa ja Alankomaiden filharmonisen orkesterin kanssa Amsterdamin Concertgebouwssa. Suomessa hän on esiintynyt kansainvälisellä PianoEspoo-festivaalilla.

Slaavilaisia satuja
Turun konserttitalossa to ja pe 19.–20.9.2019 klo 19.
Elim Chan, kapellimestari
, Lukáš Vondráček, piano, Turun filharmoninen orkesteri.
Rimski-Korsakov – Chopin – Tšaikovski.
Liput Konserttitalon Ars Musicasta tai Lippupisteen toimipisteistä ja verkkokaupasta.

16.9.2019 14.32

Open Orchestra is for the first time in Finland. The Turku Philharmonic Orchestra’s autumn season major project gives audience an opportunity to explore the power of a symphony orchestra in a new way and see musicians working very closely. This isn’t a traditional concert: audience will get to adventure among the orchestra. According to producer Heidi Pulkkinen it is going to be an interesting experience: “The orchestra is decentralized in the Concert Hall like a musical labyrinth. Walking through it one may feel many stories and highlights of the orchestra music.”

Conductor Jukka Untamala is enthusiastic about the project: “Because this is a very unusual concert situation, I wait it very enthusiastically. This initial setting creates challenges to the performers, but we take them eagerly. Normally symphony orchestras can’t be seen this close, so the contact between performers and audience will be something new. It is definitely experience to both the musicians and the listeners.”

Be impressed and feel the power of the orchestra

Open Orchestra’s original idea comes from Copenhagen Philharmonics. This kind of special concert creates an opportunity to observe very accurately, how the playing sounds near by the different instrument sections. Untalama says that one may sink into the music from a different ankle: “The freedom, that situation creates to the audience, is very interesting. Some might take advantage of the situation and find the most pleasant spot of sounds and stop to listen – whether it is in the middle of trombone section, near by the harp, or right in front of the conductor!”

Untalama recommends audience to profit the exquisite occasion: “I encourage you to enjoy the moment and sense, what the music feels like. It is like getting into the middle of a giant mixing table: you can try different balances and emphasis.” Producer Heidi Pulkkinen also encourages everyone to delight in the situation: “Come with open and curious minds and enjoy the adventure in the middle of the orchestra!”

Open Orchestra

Turku Concert Hall Fri 8.11., Thu 14.11., and Fri 15.11. at 19.00.
Tickets from Concert Hall´s Ars Musica (Mon to Fri 12-17) and Lippu.fi online webshop.
A journey to the core of music can begin – welcome to dive in!