Muuta tekstin kokoa:

Uutiset

4.11.2019 13.56

Open Orchestra koetaan ensimmäistä kertaa Suomessa marraskuun 8., 14. ja 15. päivä Turun konserttitalossa klo 19. Turun filharmonisen orkesterin syyskauden suurtuotannossa yleisö pääsee uudella tavalla tutustumaan sinfoniakoneistoon ja seuraamaan muusikon työskentelyä lähietäisyydeltä. Konsertin kapellimestarina nähdään Jukka Untamala ja illan juontaa rap-artisti Paleface. Konsertin visualisoinnista vastaa Timo Ollila. Perjantain 8.11. ja torstaina 14.11. konsertteja edeltää Varaslähtö Konserttitalon kahviossa klo 18. Tilaisuudessa tutustutaan konserttituotantoon tarkemmin, vapaa pääsy konserttiyleisölle.

Tuottaja Heidi Pulkkisen mukaan tulossa on erityinen ja ainutlaatuinen kokemus: ”Konsertissa rikotaan perinteisen konserttikokemuksen raja-aidat, kun kuulijat saavat mahdollisuuden liikkua soittajien keskuudessa konsertin aikana. Tuotantoa varten Konserttitalon koko permannon penkit poistetaan. Orkesteri on hajautettu soitinryhmittäin konserttitalon lavalle ja alapermannolle musiikilliseksi labyrintiksi. Kuulija voi sen läpi kulkiessaan kokonaisvaltaisesti aistia ja tuntea musiikin kehossaan.”

Kapellimestari Jukka Untamala on niin ikään innoissaan tulevasta projektista: ”Koska kyseessä on täysin uusi konserttitilanne, odotan sitä suurella mielenkiinnolla. Asetelma luo haasteita myös meille esittäjille, mutta otamme ne innolla vastaan. Yleensä sinfoniaorkesteria ei päästä näkemään soittotilanteessa näin läheltä, joten kontakti orkesterin ja yleisön välillä tulee olemaan jotain aivan uutta. Se on varmasti elämys niin soittajistolle kuin yleisöllekin.”

Konsertissa on väliaika, ja toisella puoliajalla yleisö pääsee vapaasti kävelemään muusikoiden välissä ja toisella puoliajalla seuraamaan konserttia parven istumapaikoilta. Konsertin kokonaiskesto väliajan kanssa on noin 1 tunti 30 minuuttia.

Open Orchestran alkuperäisidea on lähtöisin Kööpenhaminan filharmonikoilta. Turun konserteissa kuullaan laaja kirjo orkesterimusiikin suosikkiteoksia 1700-luvulta nykypäivään. Illan aikana kuullaan muun muassa Edvard Griegin Vuorenkuninkaan luolassa, Edward Elgarin Enigma-variaatioiden 9. osa, Wolfgang Amadeus Mozartin 40. sinfonian 1. osa sekä elokuvasäveltäjä John Williamsin Imperiumin marssi elokuvasta Tähtien sota.

Open Orchestra Turun konserttitalolla pe 8.11, to 14.11 ja pe 15.11 klo 19. Varaslähdöt 8.11. ja 14.11. klo 18. Jukka Untamala, kapellimestari, Paleface, juontaja, Timo Ollila, visuaalinen suunnittelu, Turun filharmoninen orkesteri. Liput iltakonsertteihin 26,50 | 21,50 | 9,50 €.

Lähes 8000 koululaista

Open Orchestran kokee lähes 5000 8.-luokkalaista Taidetestaajaa ja lisäksi muita koululaisryhmiä 6.–15.11. välillä. Yhteensä konsertin kokee lähes 8000 koululaista. Taidetestaajat-tuotanto järjestetään yhteistyössä Turun AMK:n Taideakatemian kanssa. Taidetestaajien vierailuun kuuluu konsertin lisäksi etukäteis- ja jälkitehtäviä, jotka sisältävät tänä vuonna muun muassa orkesterimaailmaan tutustuttavia pelejä. Turun AMK:lta mukana toteutuksessa ovat olleet Taideakatemian media-alan opiskelijat Eero Hallenberg, Teemu Mäkinen ja Tiina Palkki ohjaajanaan lehtori Johanna Vaaherkumpu sekä Turku Game Labista Rami Alsabki ja Katri Paananen.

Taidetestaajat on Suomen Kulttuurirahaston ja Svenska kulturfondenin rahoittama suurhanke, joka mahdollistaa kolmen vuoden ajan jokaiselle kahdeksasluokkalaiselle nuorelle kaksi taidelaitosvierailua kulttuurikohteissa. Nyt on käynnissä hankkeen kolmas vuosi. TFO on osallistunut Taidetestaajat-hankkeeseen myös vuosina 2017 (Hector Berliozin Fantastinen sinfonia) ja 2018 (Pjotr Tšaikovskin klassikkobaletti Pähkinänsärkijän nukketeatteriversio Aura of Puppetsin kanssa).

Konserttikokemukseen lisää elämyksellisyyttä virtuaalitodellisuuden keinoin

Turun filharmoninen orkesteri esiintyy myös virtuaalitodellisuuden keinoin. TFO lanseeraa 360-kameralla tehdyn videon, jossa katsoja pääsee uppoutumaan orkesterin keskelle, esiintymislavalle muusikoiden kanssa. Videota voi katsoa VR-laseilla tai ilman. Virtuaalitodellisuuden keinoin on mahdollista tarjota uudenlainen konserttikokemus, jossa musiikkiin pääsee eläytymään entistä intensiivisemmin.

360virtuaalikonsertti otetaan käyttöön ensimmäisen kerran Open Orchestra -konserteissa marraskuussa. Videoon on mahdollista tutustua ennen konsertteja Konserttitalolla VR-lasien kanssa. Iltakonserttien yleisön lisäksi videoon pääsevät tutustumaan kahdeksasluokkalaiset Taidetestaajat sekä koululais- ja päiväkotiryhmät. 360video on toteutettu yhteistyössä 360Mediatalon kanssa. 360Mediatalon toimitusjohtaja Henrik Helin kommentoi:

”Virtual Reality (VR) antaa aivan uudenlaisia keinoja tarjota ihmisille elämyksiä ja kokemuksia ajasta ja paikasta riippumatta.  Turun filharmonisen orkesterin esitys taltioitiin 360-kameralla ja katsoja voi kokea esityksen VR-laseilla vaikka omalla kotisohvallaan. Katsoja tuntee kuin olisi itse esiintymislavalla yhdessä orkesterin 40 soittajan kanssa. Hienoa, että Turun filharmoninen orkesteri on lähtenyt eturintamassa hyödyntämään VR:n tarjoamia mahdollisuuksia.”

Keväällä 2020 TFO:n virtuaalikonserttikiertue palvelutaloihin ottaa seuraavan askeleen, kun 360-videota voi katsella lasien kanssa myös kiertueella. Lisäksi kiertue laajenee asumispalveluyksikköjen ja vanhuskeskusten lisäksi myös yhdistyksille, eläkeläis- ja vammaisjärjestöille ja mahdollisesti vankeinhoitolaitoksiin. Tavoitteena on kulttuurielämysten ja orkesteripalveluiden saavutettavuuden ja esteettömyyden lisääminen, sekä laitosten aktiivisempi rooli digitaalisten palveluiden käytössä asukkaiden kulttuurihyvinvointipalveluissa.

”Yhteisesti koetuilla tilaisuuksilla voimme luoda yhteisöllisyyden tunnetta, ehkäistä yksinäisyyttä ja lisätä arjen toiminnallisuutta asumispalveluyksikön asiakkaiden keskuudessa. Toivomme myös tavoittavamme virtuaalitodellisuuden keinoin uusia yleisöjä”, kertoo Turun filharmonisen orkesterin tuottaja Heidi Pulkkinen.

Virtuaalikonserttikiertueen tarkat päivämäärät ja kohteet julkaistaan myöhemmin syksyllä.


kuva: Kuva: Kim Matthäi Leland / Copenhagen Phil

29.10.2019 09.30

Turun filharmonisen orkesterin kevätkausi 2020 on julkaistu ja lipunmyynti aloitettu.  TFO juhlii kevätkauden ohjelmistolla musiikin vuotta 2020.

Klassisen musiikin suurnimi Ludwig van Beethovenin syntymästä tulee vuonna 2020 kuluneeksi 250 vuotta, ja musiikkiyhteisöt ympäri maailmaa huomioivat merkkivuotta. TFO:n ohjelmistossa Beethoven on huomioitu kolmen konsertin voimin. Lisäksi jazzlegenda Charlie Parkerin syntymästä tulee vuonna 2020 kuluneeksi 100 vuotta, ja kultainen 20-luku on jälleen täällä. Myös Tove Janssonin Muumit juhlivat vuonna 2020 ja täyttävät 75 vuotta. Muumiperheen lauluretki -konsertissa lapset pääsevät musiikkimatkalle Muumilaaksoon.

Kuvassa: avajaiskonsertin solistit Baiba Skride, Harriet Krijgh, Lauma Skride.

Tutustu ohjelmaan:
Orkesterin kausiesite

Osta liput:
Kulttuurikauppa Ars Musica, Aninkaistenkatu 9, avoinna arkisin klo 12-17.
Lippu.fi verkkokauppa

Beethoven 250

Kevätkausi alkaa 9.–10.1. Beethovenin kolmoiskonsertolla. Teoksen esittävät instrumenttiensa kärkeen kuuluva huipputrio: viulisti Baiba Skride, sellisti Harriet Krijgh sekä pianisti Lauma Skride. Kapellimestari Andreas Speringin johtamassa illassa kuullaan lisäksi Anton Brucknerin 2. sinfonia.

TFO:n päävierailija Julian Rachlin tuo Turkuun helmikuussa 13.–14.2. Beethovenia juhlivan ohjelman. Rachlinin menestynyt päävierailijakausi TFO:lla on saanut juuri jatkoa kausille 2020–2022. Konserteissa kuullaan Beethovenin suosittuja ja merkittäviä teoksia: Prometheus-baletin alkusoitto, sankarillinen 5. pianokonsertto pianisti Denis Kozhukinin kanssa sekä kaunis Pastoraali-sinfonia.

Lisäksi kamarimusiikkikonsertissa 17.5. on luvassa Beethoven-ohjelmisto: serenadi D-duuri sekä Razumovsky-jousikvartetto. Konsertissa esiintyvät Marjaana Holva, viulu, Susanna Suorttanen, viulu, Helinä Nissi, alttoviulu, Larimatti Punelpuro, sello sekä Anu Honkanen, huilu.

Teemakonsertteja

Tammikuussa 31.1. Emma Salokoski heittäytyy pohjoismaiden suosikkiartisti Eva Dahlgrenin tuotannon pariin. Illan aikana kuullan lauluja ”Jag vill se min älskade komma från de vilda” -albumilta, jonka Dahlgren on tehnyt yhteistyössä Esa-Pekka Salosen, sovittaja Anders Hillborgin ja Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Lisäksi kuullaan Emma-palkitun Salokosken omia kappaleita orkesterisovituksina.

Huhtikuussa 16.4. saksofonisti Jukka Perko astuu lavalle TFO:n kanssa tulkitsemaan Charlie Parkerille 1940-luvulla räätälöityjä sovituksia vanhoista amerikkalaisista musikaalisävelmistä kamariorkesterin ja jazzkvartetin voimin. Parkerin tyyliin tarkasti perehtyneen ja Dizzy Gillespien orkesterissakin soittaneen Jukka Perkon häikäisevää taitoa on verrattu nuoreen Parkeriin.

Vapunpäivänä 1.5. juhlahumu on taattu valovoimaisen laulaja Aili Ikosen sekä kapellimestari Jaakko Kuusiston kanssa. Konsertissa kuullaan Ikosen omia hittejä sekä valikoituja lainasävelmiä eri artisteilta sinfoniaorkesterisovituksina.

Lapsille kevät tuo Muumikonsertin 28.3. Konsertissa kuullaan vuoden 2015 lastenlevyn Emman saaneelta Muumiperheen lauluretki -levyltä muumilauluja orkesterisovituksina. Laulusta ja juonnosta vastaavat Eija Ahvo sekä Markus Bäckman. Mukana on lisäksi Puolalan musiikkiluokkien Piccolo-kuoro.

Suomen ensiesityksiä ja kantaesitys

Kevätkaudella kuullaan lisäksi paljon uutta musiikkia. Heti tammikuussa peräkkäisillä viikoilla on luvassa Suomen ensiesityksiä. Torstaina 16.1. kuullaan kapellimestari Christian Kluxenin ja harmonikansoittaja Bjarke Mogensenin konsertissa Suomen ensiesitys Poul Rudersin teoksesta Sound and Simplicity harmonikalle ja orkesterille. Teos on kirjoitettu nimenomaan Mogensenille. Lisäksi konsertissa on luvassa Claude Debussyn Faunin iltapäivä sekä Igor Stravinskyn Petruška.

Kiinalaiseen musiikkiin tutustutaan 23.–24.1. konsertissa kapellimestari Tianyi Lun ja viulisti Huang Menglan kanssa. Mengla tulkitsee Suomen ensiesityksen He Zhanhaon ja Chen Gangin teoksesta Butterfly Lover´s Violin Concerto, joka on yksi kiinalaisen musiikin suosituimmista orkesteriteoksista. Lisäksi kuullaan Huang Ruon Folk Songs ja ilta päättyy Antonín Dvořákin hittisinfoniaan nro 9 ”Uudesta maailmasta”.

Helmikuun avaa kapellimestari Jukka Untamalan ja viulisti Pekka Kuusiston konsertti 6.–7.2. Ilta on omistettu pohjoisen säveltäjille, ja konsertissa kuullaankin Kuusiston tulkinta Carl Nielsenin viulukonsertosta sekä Jean Sibeliuksen tummanpuhuva 4. sinfonia. Konsertti alkaa Suomen ensiesityksellä Outi Tarkiaisen teoksesta Yön auringon variaatiot. Tarkiainen on yksi sukupolvensa menestyneimpiä suomalaissäveltäjiä. 

Yksi kevätkauden huippuhetkistä koetaan toukokuussa 6.–7.5. Pro Finlandia -mitalin vuonna 2012 saanut kapellimestarisuuruus John Storgårds saapuu johtamaan TFO:ta. Storgårds tuo mukanaan Sibeliuksen aikalaisen, kansallisromantikko Lauri Ikosen 6. sinfonian, joka viimein saa kantaesityksensä illan aikana. Merkittävän illan aikana kuullaan lisäksi viulisti Rosanne Philippensin tulkinta Béla Bartókin 1. viulukonsertosta sekä Anton Brucknerin 6. sinfonia.

Mielenkiintoisia konserttikokonaisuuksia

Tuleva kausi tarjoaa ohjelmakokonaisuuksia erilaisilla teemoilla. Maaliskuussa 6.3. teemamaa on Ranska. Ohjelmassa on maan 1800–1900-lukujen musiikkia säveltäjiltä Francis Poulenc, Hector Berlioz, Ernest Chausson sekä Igor Stravinsky. Filharmonikoita saapuu johtamaan Alexandre Bloch, joka on ensimmäisen kerran johtanut TFO:ta keväällä 2019, ja viulusolistina nähdään Liza Kerob.

Laulumusiikista vastaa tenori Topi Lehtipuu 12.–13.3. ja esittää yhdessä käyrätorvisti Jukka Harjun kanssa Benjamin Brittenin serenadin op. 31. Sian Edwardsin johtamassa konsertissa kuullaan lisäksi Maurice Ravelia ja Antonín Dvořákia.

Kapellimestari Anu Tali esittelee mielenkiintoisen ohjelman torstaina 19.3. Konsertissa huippusellisti Marko Ylönen tulkitsee modernista soinnistaan tunnetun Bernd Alois Zimmermannin Canto di Speranzan, Lisäksi kuullaan Edward Elgarin tuotannon helmi, Enigma-variaatiot ja Alexandr Glazunovin haaveileva ”minnelaulajien laulu”.

Pianisti Andreas Boyde ja kapellimestari Jonathan Stockhammer tuovat Amerikan Konserttitaloon 23.–24.4. Boyde taituroi George Gershwinin Rhapsody in Bluen, jazzvaikutteisen teoksen pianolle ja orkesterille. 1920–30-luvuilta haettujen sävelten illassa kuullaan lisäksi Samuel Barberia, Ernest Blochia, Roy Harrista sekä Aaron Coplandia.

Julian Rachlin esiintyy kevään aikana toisen kerran 13.–14.5., tällä kertaa alttoviulisti Sarah McElravyn kanssa. Duon valovoimainen yhteissoitto hullaannutti yleisön vuonna 2017 Turussa. Maailman merkittävimmillä konserttilavoilla esiintyvät tähtitaiteilijat soittavat Max Bruchin kaksoiskonserton. Konsertin ohjelmisto koostuu lisäksi romantiikan aikakauden kuuluisimpien säveltäjien Franz Schubert sekä Johannes Brahms musiikista.   

Lisäksi ohjelmistossa on tuttuun tapaan upeita kamarimusiikkikonsertteja, lasten musiikkisalonki perheen pienimmille musiikin ystäville, pitkäperjantain pääsiäiskonsertti sekä kauden päättävä Nuorten solistien konsertti. Toukokuun lopulla 26.–30.5. TFO soi pienkokoonpanojen alkukesäisessä konserttikiertueessa ympäri Turkua upeissa historiallisissa rakennuksissa ja kaupunkimaisemissa.

25.10.2019 14.07

Viulisti-kapellimestari Julian Rachlinin sopimus Turun filharmonisen orkesterin päävierailijana saa jatkoa kausille 2020–2022. Sopimus vahvistaa Turun filharmonisen orkesterin pitkään jatkunutta yhteistyötä eri huipputaiteilijoiden kanssa.

Julian Rachlin on vieraillut Turussa vuodesta 2015 alkaen, ja nimitetty TFO:n päävierailijaksi vuonna 2017. Turkulaisen yleisön suosikkina paikkansa vakiinnuttanut huippumuusikko on tuonut Turkuun useita klassisen musiikin suosikkiteoksista koostuvia virtuoosisia ohjelmistoja sekä huippusolisteja. Tänä syksynä Rachlin nähdään TFO:n edessä kapellimestari-viulistin roolissaan torstaina ja perjantaina 31.10. ja 1.11. tulkitsemassa Sergei Prokofjevin taiturimaisen toisen viulukonserton.

Viulisti, alttoviulisti ja kapellimestari Julian Rachlin on aikamme arvostetuimpia muusikoita. Ensimmäiset 30 vuotta urastaan hän on esiintynyt solistina maailman johtavien kapellimestarien ja orkesterien kanssa. Rachlin on Royal Northern Sinfonian, Turun filharmonisen orkesterin ja Kristiansandin sinfoniaorkesterin päävierailija. Hän johtaa myös "Julian Rachlin & Friends” -festivaalia Palma de Mallorcalla.

Liettuassa syntynyt Rachlin muutti Wieniin 1978. Voitettuaan Euroviisujen vuoden nuorimman muusikon palkinnon vuonna 1988, hänestä tuli nuorin Wienin filharmonisen orkesterin kanssa koskaan soittanut solisti. Rachlin on kiertänyt ympäri maailmaa niin solistina kuin kapellimestarinakin. Rachlin on johtanut muun muassa Liverpoolin kuninkaallista filharmonista orkesteria, Taiwanin kansallista sinfoniaorkesteria, sinfoniaorkestereita Etelä-Amerikassa ja Japanissa sekä debytoinut Yhdysvalloissa kapellimestarina Grand Teton Music -festivaalilla.

Rachlin esiintyy TFO:n kanssa 31.10. ja 1.11.

Julian Rachlin nähdään Turun filharmonisen orkesterin edessä kapellimestarin ja viulistin roolissa torstaina ja perjantaina 31.10.–1.11. klo 19 Konserttitalossa. Jupiter-nimisissä konserteissa Rachlin esittää Prokofjevin maailmansotien välissä syntyneen, taiturimaisen ja mieleenpainuvan toisen viulukonserton. Virtuoottisessa teoksessa on voimaa, vauhtia ja tulisuutta. Konserttielämystä täydentävät Prokofjevin suosittu Klassinen-sinfonia sekä Wolfgang Amadeus Mozartin iki-ihana Jupiter-sinfonia. Perjantain konsertti lähetetään suorana verkossa osoitteessa tfo.fi/live. Konsertteihin on muutamia lippuja jäljellä.

Jupiter to ja pe 31.10.–1.11. klo 19 Konserttitalossa. Julian Rachlin, kapellimestari ja viulu, Turun filharmoninen orkesteri. Prokofjev – Mozart. Liput 26,50 | 21,50 | 9,50 €.

 

18.10.2019 14.16

Edvard Grieg: Vuorenkuninkaan luolassa
Wolfgang Amadeus Mozart: Sinfonia nro 40 g-molli, 1. osa
Sergei Prokofjev: Montaguet ja Capuletit orkesterisarjasta Romeo ja Julia
Sergei Prokofjev: Romeo Julian haudalla orkesterisarjasta Romeo ja Julia
Edward Elgar: Enigma-variaatiot, 9. osa Nimrod
Maurice Ravel: Bolero (siirtymä väliajalle)
Väliaika
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 7 A-duuri, 4. osa
Camille Saint- Saëns: Bacchanale oopperasta Simson ja Delila
Andrea Tarrodi: Camelopardalis
John Williams: Imperiumin marssi elokuvasta Tähtien sota
Faithless feat. Paleface: Insomnia

Open Orchestra

Turun konserttitalolla pe 8.11, to 14.11 ja pe 15.11 klo 19.
Liput Konserttitalon Ars Musicasta (arkisin klo 12-17) tai Lippu.fi myyntipisteistä ja verkkokaupasta: 26,50 | 21,50 | 9,50 €

14.10.2019 12.43

Clara Schumann oli aikansa merkittävimpiä pianisteja ja myös ansioitunut säveltäjä, joka uppotui musiikkiinsa perhe-elämän vastapainoksi. Kamarimusiikkikonsertissa sunnuntaina 20.10. klo 15 Villa Marjaniemessä kuullaan muun muassa säveltäjän pianotrio. Konsertin pianisti Anna Kulmala pohtii Clara Schumannin roolia säveltäjien kaanonissa.

Mikä on Clara Schumannin rooli muiden aikalaissäveltäjien joukossa?

Omana aikanaan Clara oli kylläkin pianistina supertähti, mutta säveltäjänä vähemmän tunnettu. Varmaankin ajalle tyypillisesti hän ei itsekään uskonut voivansa säveltää kovin kummoista musiikkia, koska oli "vain" nainen. Mutta esimerkiksi g-molli-pianotrio todistaa hänen olleen taidokas ja lahjakas säveltäjä. Claran sävellystyö jäi kuitenkin kokonaan pois jo hänen ollessaan 37-vuotias. Varsinkin pianoteoksia hän ehti säveltää paljon, mutta en itse muista kuulleeni niitä missään.

Pianistilta pianistille: näkyykö Claran perintö nykyään pianonsoiton opetuksessa ja tyylissä, miten instrumenttia käsitellään?

Koska Clara oli loistava pianisti ja opettikin parikymmentä vuotta, hän on vaikuttanut varmasti aikansa - ja jälkeensäkin tulevien - pianistien soittoon. Tänne Suomeen asti perintöä on hankala jäljittää muuten kuin hänen teoksiaan soittamalla. Itse huomaan tämän naissäveltäjän - jonka tekstuuri on ihanan pianistista - musiikkia soittaessani miettiväni tavallista enemmän sitä, miten Clara olisi tämän soittanut? Miten hän ratkaisisi tämän kuvion sormittamisen? Miten hän artikuloisi? 

Millainen teos pianotrio on?

Pianotrio on sävelletty Claran ollessa 27-vuotias. Se on laajahko neliosainen teos, romanttinen, tunteikas, ilmeikäs, vivahteikas... Omasta mielestäni ääriosat (1. osa Allegro moderato ja 4. osa Allegretto) soivat hyvin surullisina tuoden mieleen Claran mielestäni hyvin surullisenkin elämän; keskiosat taas tuovat mieleen Robert Schumannin ja Felix Mendelssohnin. R. Schumannin musiikkia tunteva voi bongata teoksesta jopa hänen teemojensa kanssa lähes identtisiä aiheita. Clara ja Robert käyttivätkin sävellyksissään toistensa teemoja. 

Miksi omasta mielestäsi juhlimme edelleen historian säveltäjiä ja esitämme heidän musiikkiaan?

Miksi emme juhlisi? Etenkin Claran kohdalla juhlavuosi tarjoaa mahtavan tilaisuuden tutustua hienoon taiteilijaan ja säveltäjään, joka on ajan saatossa jäänyt suurempien (miesten) varjoon. Saamme kurkistaa menneeseen aikaan ja samastua ihmisen muuttumattomiin tunteisiin... Ehkä myös tutustua uudelleen jo tuntemiemme säveltäjien tuntemattomampaan tuotantoon. 

10.10.2019 14.43

Yllätä ystävät, palkitse työkaverit tai vietä laatuaikaa perheen kesken!

Vuoden parhaat pikkujoulut vietetään muusikoiden ympäröimänä

Open Orchestra on elämys, jossa pääset kulkemaan soittajien keskuudessa konsertin aikana. Vasemmalta saattaa kuulua sellon stemma, oikealta huilun soolo ja patarumpujen kumina tuntua kehossa. Illan aikana kuulet mm. John Williamsin Imperiumin marssin elokuvasta Tähtien sota, Edward Griegin Vuorenkuninkaan luolassa ja Maurice Ravelin Boleron.

Konserttitalon permannon penkit on poistettu - ja musiikki ympäröi joka puolelta! Konsertissa on väliaika: toisen puolen konsertista voit kävellä vapaasti ympäri konserttisalia ja toisen istua konserttisalin parvella. Lipputyyppisi kertoo, istutko vai käveletkö ensin.

Koe Open Orchestra

Pe 8.11. klo 19
To 14.11. klo 19
Pe 15.11. klo 19

Herkuttele

Ennen konserttia herkutellaan lohipastrami-mallasleivällä (saatavilla myös kasvis-/vegaanivaihtoehto) kuohuviinin kera (saatavilla myös alkoholiton vaihtoehto).
Väliajalla nautitaan kahvi tai tee tyrnimoussekakun ja suklaan kera.

Osta

Pikkujoulupaketin hinta on 38€  ja se sisältää konserttilipun, narikan ja kahvilan herkut ennen ja jälkeen konsertin.
Varaa paketti soitamalla meille: (02) 262 0333 (ma–pe klo 9–15) tai lähettämällä sähköpostia kulttuuri.myynti@turku.fi.

8.10.2019 16.30

Ennen tämän viikon konserttia, joka aloittaa Turun kitarafestivaalin, kv-harjoittelijamme Laura sai tilaisuuden keskustella kitaristi Patrik Kleemolan kanssa. Jutussa kerrotaan, mikä yhdistää japanilaista ja meksikolaista musiikkia, ja miten yhteistyö festivaalin ja orkesterin välillä on kasvanut.

Oletko innoissasi konsertista?

Ehdottomasti, kyllä! Nämä kaksi teosta – Poncen kitarakonsertto ja Takemitsun Spectral Canticle – eivät ole sellaisia teoksia, joita usein pääsee soittamaan orkesterin kanssa. Joten, olen hyvin iloinen, että pääsen nyt esittämään teokset. Takemitsu oli tärkeä nykymusiikkisäveltäjä, joka kirjoitti paljon teoksia kitaralle. Ponce kirjoitti konserttonsa Andrés Segovialle, joka oli viime vuosisadan suurin kitaristi.

Entä miten valmistaudut, kun konsertissa on näinkin erilaista musiikkia, japanilaista ja meksikolaista?

Ne ovat täysin omia maailmojaan. Molemmat kappaleet tarvitsevat oman lähestymistapansa, ja sanoisin, että siinä on haastetta, mutta silti se on hyvin mielenkiintoista.

Mikä sitten on teosten suhde toisiinsa? Miten ne sopivat yhteen?

Ensinnäkin, kontrasti ei ole ollenkaan pahasta. Ja teoksia yhdistää se, että sekä Ponce työskenteli 1900-luvun alussa, ja sai paljon vaikutteita ranskalaisilta impressionisteilta. Samoin kuin Takemitsu. Joten, ranskalaisvaikutteet voi tosiaan kuulla musiikissa orkestraation hienoutena ja herkkyytenä. Se on omasta mielestäni se linkki teosten välillä.

Konsertti avaa Turun kitarafestivaalin. Kertoisitko siitä?

Ensimmäinen festivaali järjestettiin 2014, ja silloin meillä oli yhteistyökonsertti Turun filharmonisen orkesterin kamarimusiikkisarjassa. Siitä yhteistyö lähti kehittymään. Taiteellisena johtajana olen hyvin iloinen, että voimme aloittaa festivaalin mahtipontisesti täällä Konserttitalolla ison orkesterin kanssa.

Patrik, kiitos paljon ajastasi. Hyvää konserttia ja mahtavaa festivaalia!

Sarjan muut haastattelut kv-harjoittelijamme Lauran kanssa:
Christian Vásquez
Darren Acosta
Elim Chan
Christina Åstrand

4.10.2019 07.11

Turun kitarafestivaalia vietetään 11.10.–19.10. Festivaalin avaa ympäri Eurooppaa konsertoivan turkulaiskitaristi Patrik Kleemolan ja Turun filharmonisen orkesterin konsertti perjantaina 11.10. klo 19 Konserttitalossa. Illan sävelet on haettu ympäri maailmaa, ja kitaramusiikista nautitaan kahden teoksen voimin. Lisäksi kuullaan kaksi orkesterikappaletta. Ari Rasilaisen johtamassa konsertissa toisena solistina kuullaan TFO:n 2. konserttimestaria, viulisti Juha-Pekka Vikmania. Konserttia edeltää Varaslähtö klo 18 Konserttitalon kahviossa. Konserttiyleisölle avoimessa tilaisuudessa keskustellaan illan ohjelmasta taiteilijoiden kanssa.

Osta liput Lippu.fi tai Konserttitalon Ars Musica.

Musiikki vie etelän auringon lämpöön

Maurice Ravelin kaihoisa ja surumielinen orkesteriteos Pavane kuolleelle prinsessalle aloittaa illan. Rauhallinen teos on säveltäjän suosituimpia. Patrik Kleemola astuu lavalle taituroimaan Manuel Poncen etelän auringon lämpöön johdattelevan kitarakirjallisuuden hitin. Meksikolaisia rytmejä ja rentoa elämäniloa pursuava tunnelmallinen teos näyttää kitaran monipuolisen ilmaisuvoiman. Toisena teoksena Kleemola esittää yhdessä Juha-Pekka Vikmanin kanssa Tōru Takemitsun Spectral Canticlen, joka on kuin eteen avautuva japanilainen puutarha: kaunis, monitahoinen ja seesteinen. Kleemola on tehnyt yhteistyötä TFO:n kanssa Takemitsun teosten parissa aiemminkin voittaessaan vuonna 2004 Takemitsulle omistetun kansainvälisen kitarakilpailun Turussa. Tuolloin Kleemola palkittiin myös Takemitsun kitarakonserton parhaasta tulkinnasta. Ilta päättyy Edward Elgarin energiseen, Italiassa sävellettyyn teokseen In the South. Kleemola kertoo:

Concierto del Sur, eli ”Etelän konsertto” kuuluu Poncen pääteoksiin. Siinä kuuluu vahvasti espanjalaiset vaikutteet, ja teos onkin omistettu legendaariselle kitarataiteilija Andrés Segovialle. Kitara taas oli Takemitsun lempisoitin, jolle hän sävelsi laajan tuotannon. Kuvaavaa onkin, että elämänsä viimeisinä kuukausina Takemitsu sävelsi kitaralle vielä laajan sooloteoksen sekä tämän upean Spectral Canticlen eli "Aavelaulun" viululle, kitaralle ja orkesterille. ”Aavelaulu” jäi japanilaismestarin viimeiseksi orkesterisävellykseksi ja teos kuullaan nyt TFO:n konsertissa.

Lavalla huippuja

Patrik Kleemola kuuluu maamme klassisen kitaran eturiviin esiintyen aktiivisesti soolokonsertein, kamarimuusikkona ja sinfoniaorkesterin solistina. Hän on esiintynyt solistina useilla merkittävillä musiikkifestivaaleilla paitsi kotimaassa myös mm. Lontoossa, Roomassa, Buenos Airesissa, Ateenassa, Dublinissa, Tallinnassa, Milanossa, Firenzessä ja Torinossa. Kleemola tunnetaan intensiivisestä yhteistyöstä lukuisten eturivin säveltäjien kanssa ja hänen sävellystilauksensa ovat laajentaneet kitaraohjelmistoa jo yli viidellä kymmenellä teoksella soolokappaleista kamarimusiikkiin ja kitarakonserttoon. Turussa Kleemola toimii Turku Guitar Festivalin taiteellisena johtajana, Turun kitaraseuran puheenjohtajana sekä opettaa kitaransoittoa Turun seudun musiikkiopistossa. 

Juha-Pekka Vikman on esiintynyt orkestereiden solistina kotimaassa ja kamarimuusikkona Suomessa ja ulkomailla. Hän on toiminut myös Savonlinnan oopperajuhlaorkesterissa. Vikman toimii Turun filharmonisen orkesterin 2. konserttimestarina. Virkaan hän siirtyi Radion sinfoniaorkesterista. Hän on myös Turku Ensemblen ja Suomalaisen kamariorkesterin jäsen ja soittaa Aboa-jousikvartetin ensiviulistina.

Ari Rasilainen kuuluu oman sukupolvensa tunnetuimpiin suomalaiskapellimestareihin. Syksystä 2016 hän on Südwestdeutsche Philharmonien ylikapellimestari. Rasilainen on kunnostautunut myös levyttävänä kapellimestarina. Hän on työskennellyt menestyksekkäästi monien levy-yhtiöiden kanssa ja johtanut yli 50 levyllä. Rasilainen on toiminut Würzburgin musiikkikorkeakoulussa orkesterinjohdon professorina vuodesta 2011.

Turun kitarafestivaali 2019

Etelän kitarasäveliä
Pe 11.10. klo 19 Turun konserttitalo
Patrik Kleemola, kitara, Juha-Pekka Vikman, viulu, Ari Rasilainen kapellimestari, Turun filharmoninen orkesteri.
Ravel – Ponce – Takemitsu – Elgar.
Liput Ars Musica tai Lippu.fi 26,50/21,50/9,50€.

Katso festivaalin konserttien tarkemmat tiedot festivaalin sivuilta.

Nuoret taiturit
La 12.10. klo 17 Turun tuomiokirkon Tarkk’ampujan kappeli
Esiintyjinä Suomen nuorten kitarakilpailun voittajia.
10/5€.

Latin America
Ti 15.10. klo 19 Wäinö Aaltosen museo
Patrik Kleemola, kitara, Timo Korhonen, kitara, Erkki Lahesmaa, sello, Ilari Lehtinen, huilu, Pia Pajala, sopraano.
Piazzolla – Villa-Lobos – Brouwer – Gnattali – Sor.
Vapaa pääsy.

Decacorde!
Ke 16.10. klo 19,Sibelius-museo
Nicolò Spera (Italia/USA), kitara.
Bach – Granados – Mompou.
12/10€.

Guitar virtuoso
Pe 18.10. klo 19 Turun konservatorion Sigyn-sali
Petra Poláčková (Tšekki), kitara.
Dowland – Weiss – Mertz – Legnani.
20/10€.

Säveltäjät Hans-Jürgen Gerung ja Paola Livorsi
La 19.10. klo 14 Sibelius-museo
Säveltäjät Hans-Jürgen Gerung ja Paola Livorsi kertovat säveltäjän työstään ja Yötä kohti -konsertissa kuultavista teoksista..
Vapaa pääsy.

Yötä kohti
La 19.10. klo 17 Turun tuomiokirkon Tarkk’ampujan kappeli
Patrik Kleemola, kitara Katja Kolehmainen, sello, Juha-Pekka Vikman, viulu.
Piacentini – Heiniö – Gerung – Livorsi – J. T. Koskinen.
20/10€.
 

1.10.2019 16.46

Lauralla oli jälleen mahdollisuus tavata konsertin taiteilija. Tällä kertaa hän keskusteli tanskalaisen viulisti Christina Åstrandin kanssa 3.10. konsertissa kuultavista Skandinavian musiikkiteoksista ja oman identiteetin löytämisestä musiikissa.

Christina, miksi kuulemme juuri nämä kappaleet konsertissa?

Tanskassa meillä oli kulta-ajaksi kutsumamme ajanjakso. Tuolloin monet säveltäjät olivat vuorovaikutuksessa keskenään, ja heillä oli mahtava musiikin- ja taiteentäyteinen elämä. Tältä ajanjaksolta on peräisin todella paljon fantastista taidetta ja musiikkia, joka kerää nyt vain pölyä kansalliskirjastossa. Juuri sieltä löysin nämä hienot teokset, jotka eivät ole konserttoja, mutta silti teoksia viululle ja orkesterille.

Miksi olet niin kiinnostunut tästä musiikista?

Se on osa omaa historiaani. Tarkoitan, että olemme niin kiinnostuneita Keski-Euroopan tai Yhdysvaltojen taiteesta, koska kurkistamme aina katsoaksemme, mitä ulkopuolella on. Mutta minulle on tärkeää ymmärtää omat juureni. Ja on hyvin mielenkiintoista laittaa asiat kontekstiin: miksi taiteilijat ja säveltäjät tekivät niin kuin he tekivät tuolloin, ja mikä inspiroi heitä? Kulta-ajalla taiteilijat yrittivät olla absoluuttisen vapaita, ja maalasivat sekä sävelsivät impression mukaisesti, se ei ollut niin määriteltyä. Tai ainakin koen itse musiikin sillä tavalla.

Entä löysitkö vastauksen siihen ”miksi säveltäjät tekivät niin kuin he tekivät”?

Luulen, että se oli ajan hengen mukaista: romantiikan aikakauden. En tarkoita hysteerisen romanttista, mutta silti hyvin ilmaisuvoimaista. Ja teokset tässä konsertissa ovat ikään kuin romantiikan aikakauden viimeiset pisarat ennen, kuin kaikki muuttuu modernismiksi.

viulisti Christina Åstrand
 

Christina Åstrand Konserttitalolla.

Esität neljä teosta: millaista esitykseen valmistautuminen oli?

Teoksissa on erittäin hyvä muoto, koska ne eivät ole kuin iso sinfonia tai konsertto. Siinä mielessä on säveltäjälle helpompaa tehdä upea kappale, koska kaikkea ei tarvitse pitkittää tuntikausia. Voi olla ideoita, sisällyttää ne musiikkikappaleeseen ja toteuttaa teos pienimuotoisesti. Ja näin ollen minun on helppoa löytää teosten tunnelma. 

Yleisö voi siis olla innoissaan konsertti-illasta?

Ehdottomasti! Sanoisin, että näitä musiikkikappaleita kuvailee parhaiten sana ”helmiä”. Nämä ovat helmiä, joilla on hyvin erityinen hehku, ja jokainen teos on oma yksilönsä. Ja kiitos orkesterin ja kapellimestari Jukka Iisakkilan, meillä on mahdollisuus esittää näitä helmiä.

Paljon kiitoksia Christinalle haastattelusta, ajasta vastauksista. Toivotamme kaikkea hyvää!

Sarjan muut haastattelut kv-harjoittelijamme Lauran kanssa:
Christian Vásquez
Darren Acosta
Elim Chan

26.9.2019 15.14

Tanskalainen Christina Åstrand on yksi Skandinavian merkittävimmistä viulisteista. Hän on tehnyt huomattavaa työtä maansa musiikin hyväksi. Turun filharmonisen orkesterin solistina Åstrand tulkitsee pohjoista lumoa henkivän ohjelmiston. Illan aikana kuullaan neljältä eri säveltäjältä toinen toistaan kauniimmat viuluteokset. Åstrand taituroi Otto Mallingin, Johan Svendsenin, Niels Wilhelm Gaden sekä Peter Lange-Müllerin romanttiset ja energiset sävelet eloon. Illan avaa Carl Nielsenin yksi tunnetuimmista orkesteriteoksista, Helios-alkusoitto. Räiskyvän ja mielikuvituksellisen lopun konsertille tarjoaa Igor Stravinskyn klassikko, Tulilintu.  Konsertin torstaina 3.10. klo 19 Konserttitalossa johtaa Jukka Iisakkila.

Christina Åstrand nähdään usein solistina Skandinavian johtavissa orkestereissa. Tanskalainen musiikki on iso osa hänen repertuaariaan, ja hänen tavoitteensa onkin edistää tietoa tanskalaisesta musiikista myös maan rajojen ulkopuolelle. Hänen levytyksensä György Ligetin ja Per Nørgårdin viulukonsertoista Tanskan kansallisen sinfoniaorkesterin ja Thomas Dausgaardin kanssa voittivat tunnustetun Diapason d’Or -palkinnon. Christina Åstrand on ehdolla Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinnon saajaksi vuonna 2019.

Kapellimestari Jukka Iisakkila vierailee säännöllisesti Euroopan merkittävien uuden musiikin yhtyeiden ja sinfoniaorkesterien edessä sekä oopperataloissa. Iisakkila palkittiin vuonna 2006 Ruotsin kuninkaallisen musiikkiakatemian kapellimestaripalkinnolla. Jukka Iisakkila on työskennellyt useiden koti- ja ulkomaisten artistien kanssa sekä instrumentalistina että säveltäen ja sovittaen niin populaarimusiikkia, viihdemusiikkia, klassista ja jazz musiikkia.

Skandinavian lumoa

To 3.10. klo 19 Konserttitalossa.
Jukka Iisakkila, kapellimestari, Christina Åstrand, viulu, Turun filharmoninen orkesteri.
Nielsen – Malling – Svendsen – Gade – Lange-Müller – Stravinsky.
Liput Konserttitalon Ars Musicasta (arkisin klo 12-17) tai Lippu.fi.